Ismét szembe jött velem a gyakran hangoztatott tételmondat, amit a marketinggel kapcsolatba kerülő laikusok gyakran hangoztatnak, miszerint a "marketingköltségek fele kidobott pénz, csak éppen nem tudjuk melyik fele". Jól hangzik - csak egy baj van vele: baromság. Kevés ennél nagyobb baromságot mondanak a marketinggel kapcsolatban - pedig mondanak párat.
Bárki, aki ezt komolyan gondolja a cégével kapcsolatban, nyugodtan forduljon hozzánk, az biztos, hogy minimum 50% költségcsökkentést el tudunk érni a marketingköltéseiben hatékonyságromlás nélkül - mondhatnám tök nyugodtan, ha nem idegesítene az állítás mögött rejlő végtelen butaság.
Aki ilyen butaságokat mond általában nem tudja, mi a marketing. Ha nem mérsz, akkor azt sem fogod tudni, hogy a fele nem működik. Miért pont a fele? Miért nem 90%-a? Vagy 10%? A válasz tehát a lehető legegyszerűbb: nézd meg mire költesz, milyen hatékonysággal, és látni fogod melyik fele a kidobott pénz, ha van ilyen. A felesleges marketingtevékenységet meg ne folytasd. Ennyi.
Marketingkontrolling: annak mérése, mit, milyen hatékonysággal költesz. Nem új dolog. Ha nem ismered, nem alkalmazod, akkor rosszul csinálod az egészet. Egyébként, ha valaki arra sem képes, hogy végiggondolja, nem költ-e tök feleslegesen az megérdemli, Darwin elmélete alapján pedig úgyis elhullik hamar a túlélésért folytatott versenyben.
Még ha a közvetlen bevételt termelő és nem termelő típusokra osztjuk a marketinget, akkor sem áll meg a tétel. Ha arra vonatkozik, hogy a kommunikációban elérünk olyanokat is, akik biztosan nem lesznek vevők, akkor is marhaság. Mintha azt mondanánk, hogy a futásra fordított energia fele felesleges: hiszen figyeld meg, az egyik lábod mindig a levegőben van, az ugye nem visz előre. (Tudjuk melyik fele! Vajon miért nem változtatnak az edzők? A felesleges energiaráfordítást kihagyva milyen világcsúcsokat futhatnának az új módszerrel képzett futók, ugye?!)
Ráadásul ezzel a logikával mit mondanánk az 1-2-3% átkattintás hatékonysággal működő online kommunikációs formákra? Hogy annak 97-99%-a kidobott pénz?
A mondást John Wanamakertől Henry Fordon át David Ogilvy-ig többeknek tulajdonítják (valószínű előbbi volt, ha egyáltalán), és az eredeti mondás a reklámra vonatkozik. (Persze a laikusnak: marketing vagy reklám megkülönböztethetetlen) Ettől persze még nem lesz igaz, továbbra is csak jól hangzó ostobaság.