Marketikum

A német vállalkozó

2014. november 28. - Marketikum

Idén is Németországban voltam tanítani, egyetemi hallgatókat, jelenlegi és jövőbeni vállalkozókat tanítottam két héten át. Két különböző helyen jártam (az egyik legelitebb magánfőiskolán Heidelbergben illetve az állami felsőoktatásban: Ostfalia Egyetem), sokakkal beszélgettem, több üzleti tervet átnéztem. Amellett, hogy ez egy nagyon érdekes tapasztalat és én is iszonyatosan sok mindent tanulok egy-egy ilyen úton, izgalmas mindent összevetni a hazai viszonyokkal. 

A felsőoktatással most nem foglalkoznék - ez a blog nem arról szól -, viszont a vállalkozások marketingjével igen. A kezdetektől fogva éreztem valamilyen különbséget a hazai és a kinti vállalkozói mentalitás, gondolkodás között - de sokáig nem értettem mi ez. El kellett teline egy időnek hazai vállalkozások között, hogy megértsem.

A kinti és a hazai vállalkozások marketingszemlélete között a legnagyobb különbséget nem a képzettség vagy a pénz jelenti. Egy ideig azt hittem, hogy jobban élnek, több pénzük van - logikus, hogy máshogy viszonyulnak a marketinghez. De nem ez a legfontosabb: nincs sokkal több pénz ott sem a kisebb vállalkozásoknál. Nem is a képzettség: a német vállalkozók közt is megvannak, akik kiválóan ráéreznek a marketingre és azok is, akik teljesen rosszul közelítenek hozzá. Vannak, akik nyitottak arra, hogy külsős profikat bízzanak meg, mások mindent maguk akarnak csinálni - akárcsak itthon. Egyetlen igazán jelentős különbség van, ahogy most látom: ez az üzleti környezet.

A német piacon sokkal nyugodtabban dolgoznak. Bíznak abban, hogy a piac stabil marad. A vevőiknek hosszabb távon is rendelkezésére áll a pénz, ha megcéloznak egy társadalmi csoportot, akkor ők hosszú távon vásárlók maradhatnak. Sokkal biztosabb a középosztályra való célzás: van kinek eladni a termékeket és lesz holnap is. És ugyanilyen stabil az alsóbb rétegekre célzás is: kint is van „minden-egy-euró” bolt és a szegényebbeknek szóló kínálat – és tudják, hogy ez a célcsoport ezt a szintet hosszabb távon is tartani tudja.
Biztosak abban, hogy a vevők fizetni fognak. Azok a vállalkozások, akik más vállalkozások beszállítói sokkal kevésbé félnek a nemfizetés kockázatától: mintha tisztességesebb, megbízhatóbb lenne a társadalom, az üzleti világ.
És biztosak a szabályozási környezetben is. Hogy nem szervezik ki alóluk a piacot, hogy nem kapnak a nyakukba hirtelen terheket, hogy nem kell arra berendezkedniük, hogy gyorsan kivonulhassanak.

A marketing egy része befektetés, és aki hisz a stabil jövőben az könnyebben fektet be a jövőbe. Nem többet, hanem folyamatosan költenek, építkeznek a marketingben is. Nem csinálják jobban – csak nem fogják vissza a költéseiket ezen a téren sem, nem kell a változásra tartalékolniuk annyit.

És persze németek: hisznek a megtérülésben, a számolásban. A controlling a marketingben is divat: sokkal előrébb tartanak ezen a téren, megvannak a módszereik, a könyveik, a képzésük. A marketingmatek használata a tervezésben és az ellenőrzésben természetes számukra. Mert ezt látják.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr596922939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása