Marketikum

Hogyan válassz marketingest?

2017. február 21. - Marketikum

A múlt héten nagyot ment egy poszt, amiben egy egyszemélyes mikrovállalkozás (?) vezetője panaszkodott, hogy mennyire nehéz marketingest választani, és neki milyen negatív tapasztalatai vannak ezen a téren. Sajnos tipikus a probléma, és bár nem bonyolult a megoldás, de sajnos nem is annyira egyértelmű, hogy lenne két szám, ami közül a nagyobb a nyerő.

tanacstalan.jpg

 

 

Mielőtt válaszolnék, két dolgot kell tisztázni: az egyik, hogy mi a marketinges, miért van rá szükség egyáltalán, a másik pedig, hogy mit lehet megúszni és mit nem.

A marketing a vállalkozás egyik kulcsfontosságú területe: a vállalkozás profitjának növelésében, céljainak elérésében segít azáltal hogy közvetít a piac a vállalkozás között, vagyis a vevőkkel kapcsolatos dolgok mind ide tartoznak. 

complex.jpg

 Ez azt is jelenti, hogy elég összetett dologról beszélünk, amikor marketingről van szó, a közvetlen eladástól (igen a sales) kezdve a célcsoporttal való kommunikáció (promóciók, reklámok, e-mailek, hírlevelek és egyéb tartalmak), a vállalkozás megjelenése a külvilág felé (image, pr, logo, névjegy, honlap), de a termék vagy szolgáltatás piacképessége is ide tartozik (árképzés, választék, termék és termékfejlesztés, ajánlat). Volt már itt szó többször is arról, mi  a marketinges feladata és egyáltalán miért van szükség marketingesre? Úgyhogy most koncentráljunk a két legfontosabb következményre:

  1. A céged legelső marketingese TE VAGY. Mindig. Vita nélkül. Neked kell ugyanis meghoznod a döntéseket, te vállalod a kockázatokat, a te céged sikeréről van szó. Muszáj értened a marketinghez valamennyire, meg kell értened a szemléletét, az eszközeit, a módszereket, amik segíthetnek. Ha te nem vagy marketinges a gondolkodásodban, akkor nincs az a szakértő, aki segíthetne.
  2. Nem leszel marketinges attól, ha tanulsz egy kis marketinget: mindig lesz olyan aki a marketinghez jobban ért - hiszen ez nem a te területed, nem ezzel foglalkozol. A marketing mint gondolkodásmód fontos - de ha a marketinggel mint szakmával kezdesz el foglalkozni, akkor nem foglalkozol azzal, amihez értesz, ami a vállalkozásod alapja (kivéve persze, ha marketingtanácsadó vagy. :).

 

És itt el is érkeztünk a második területhez: akárkivel is fogsz együtt dolgozni, neked is el kell végezned a házi feladatod. Ebben is kérheted a marketinges segítségét, de mindenképpen ezzel kell kezdeni. Hiba az eszközökkel foglalkozni, amíg nem tudod mi a cél. Ne honlapot vagy Facebook-oldalt vagy promóciót csinálj először, hanem marketingtervet. Az alapvető kérdésekkel kell kezdeni: például, hogy ha marketing növeli az értékesítést, jó az neked egyáltalán? Több lesz azzal a profit, ha többet adsz el egy termékből? Itt is két kiemelendő dolog van:

  1. A marketingtervvel kezdd! Ne specialistákat keress és eszközöket vegyél igénybe, hanem először világítsd át a vállalkozást, fogalmazd meg a céljaidat és a lehetőségeidet, számold ki, mennyit ér egy vevő a számodra. Találd meg, mi jelzi a sikert, milyen számok, mutatók a fontosak.
  2. Az együttműködés sikere sokszor legalább annyira fontos, mint a tanács minősége. A marketing nem úgy működik, hogy valaki megmondja a tutit, aztán holnaptól minden megváltozik. Egyrészt lépések, feladatok, tevékenységek sorozata a marketing, ha csak egyszeri, akkor a hatás is rövid távon elillan. Másrészt sok eszköz lassú: nem holnapra hat, nem látod a közvetlen eladásokat növekedni. Erről is volt már szó itt, egy közös célért dolgoztok, a közös munka és a kommunikáció tehát létfontosságú.

 

Jó, tudom, sokat beszélek, mindig mindent részleteiben el akarok magyarázni. Szóval itt van kulcs, mely minden zárat kinyit (na jó, legalább segít abban, hogy hogyan válassz tanácsadót):

 marketinges2.pngAz első dolog, hogy kérj egy marketingtervet. Nem elég az ajánlásokban vagy a jó honlapokban hinni, kezdj el dolgozni valakivel.

Ne fizess ki sokat, de a marketingtervet fizesd meg, abban ha nem dolgoztok együtt is vannak olyan értékes dolgok, amiket használni tudsz. A megközelítés, az eszközök, de legalábbis a későbbi együttműködés kockázatainak elkerülése. Mindkettőtök célja azonos: a hosszútávú, jól jövedelmező együttműködés. Ne kockáztass tehát. És ha ez megvan, akkor már tudsz dönteni, az alábbiak alapján:

 

  • Mennyire voltál képes együtt dolgozni, megértetni magad, az elképzeléseid azzal, aki a tervet csinálta? Aki tervez, annak meg kell értenie a céged, a felfogásod, az értékrended, a terméked - vagyis ha nem beszéltetek előtte minimum egy órát, akkor nincs terv. Legalábbis az nem a te vállalkozásodé. A kérdezz-felelek során mindketten megtudjátok, hogy akartok-e a másikkal dolgozni. (Igen, a marketinges is: ha nem hiszek egy szolgáltatásban pl. akkor én nemigen vállalom el, de akár a másik fél értékrendje miatt is ki lehet hátrálni.)
  • Milyen célok vannak kitűzve, milyen KPI-k, hol vannak a beavatkozási pontok. Célok, elgondolások nélkül nincs marketingterv - fontos, hogy mit miért csináltok. Ez alapján már el lehet dönteni, hogy belevágsz-e a megvalósításba, és ha igen, akkor tudod, hogy hol és mikor lépj ki, módosíts, ha szükséges. Ne csak a legvégén derüljön ki, ha valami félremegy. Az általad meghatározott célok vagy a te helyzetértékelésed is lehet rossz, ezt a marketingesnek (is) kell észrevennie, és szóvá kell tennie - és ismét: nem vállalja el a munkát ő sem, ha nem hiszi, hogy megvalósítható.
    Ne eszközt vegyél, hanem eredményt. Az induláskor, amikor még nincs mihez viszonyítani, amikor nem ismerjük a várható reakciókat, lehet nem tökéletesek a célok, előfordul, hogy a későbbiekben módosítani kell, de célok és ellenőrzési pontok nélkül nem is érdemes elindulni. 
  • Milyen számok, elemzések támasztják alá a tervet (vevőérték, költségterv). A marketing, ha nem is egzakt, de a kiindulási pontok tisztázhatók. Minél pontosabb kép kell, hogy tervezni lehessen. Próbáld meg megállapítani, mennyire légből kapott a terv. Van hogy ezt nem a számok, hanem a helyzet és a szolgáltatás megértése, a célcsoport ismerete jelzi neked, de ami számszerűsíthető, ott nem hiányozhatnak a számok. Ha nem érted, mit miért, akkor kérj magyarázatot.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr5412248552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása