Marketikum

Egy nagyon állat kutatásról

2016. december 08. - Marketikum

Ha már annyit pofáztunk arról, hogy a gyakorlat mennyit tanulhatna az elméleti kutatások megismerésével és hogy a marketingoktatóknak mennyire fontos lenne szorosabbra építeniük a kapcsolódásaikat a kutatásokban is a gyakorlati marketingesekkel, úgy döntöttünk, hogy átrágjuk magunkat az Egyesültet a Marketing Oktatásáért és Kutatásáért (EMOK) 2016-os (XXII:) országos konferenciájának tanulmánykötetén.
Nem volt könnyű. Sokat szenvedtünk a sok tudományos (néha feleslegesen és ostobán tudományoskodó) írástól. Ugyanakkor nem volt haszontalan sem. Sőt, néha kifejezetten érdekes. Ez a tudás és ismeretanyag is fontos elem abban, hogy jó marketingesek legyünk és ismerjük a marketing minden területét. És összeszedtük az érdekesebb kutatásokat, amik izgalmasak lehetnek a nem-akadémiai marketingesek számára is. Szemelvények a marketingből, 2016 - fogyasszátok egészséggel.
A sorozat tizenharmadik része:

14. Búú vagy Báá? - Online fogyasztói vélemények állat-metaforákon keresztüli kvalitatív vizsgálata: fórumkommentekre adott érzelmi reakciók (Horváth Dóra – Mitev Ariel)

  animals-03.jpg

Azt hiszem a cím láttán a legtöbben inkább felhúzzák a szemöldöküket, hogy mégis, mi ez már. vagy menekülőre fogjak a dolgot, Ok, ennyi, ne tovább. Számomra nagyon erdekes a dolog, de belátom elsősorban módszertan, ez az a rész, ami a megrendelőket hidegen hagyja. Szóval csak röviden. 

Egy vásárláskor az egyik legmeghatározóbb viszonyítási pont az, hogy mások mit mondtak a termékről, amit eppen nézünk. A vélemények sorozatával kerülünk szembe az online közösségi térben, ahol a vélemények sorrendje, modalitása, részletessége, pozitív és negatív kicsengése is meghatározza döntésünket. Az online vélemények minősége milyen összefüggésben lehet a vásárlási döntésekkel, és érzelmi reakciókat váltanak ki az egyes vélemények. 

Az online értékelő kommentek kvalitatív projektív technikákon alapuló, állat-metaforákra építő vizsgálatának jelentősége, hogy felszabadító teret adnak a befogadói indulatoknak, egyben az online tér közleményeinek értékmérő, minősítő technikája lehet. Az összetett, részletes szubjektív és objektív elemeket, pozitív és negatív szempontokat tartalmazó kommentek fogadtatása árnyalt, a befogadók annak mind íróját, tartalmát és stílusát is értékelik: alkalmasak termékinformáció átadására:

  • A nagyon pozitív, elfogódott írásokat a befogadók bizalmatlanul fogadják, és nem tartják hitelesnek (ne rendeld meg a kommenteket)
  • A semleges vagy kritikus vélemények is információforrásként vehetők figyelembe (maradhat a kritika, ha van válasz)
  • A destruktív, trágár, megalapozatlan kritikai érveket egyértelműen elutasítják az olvasók és nem tekintik információforrásnak (a trollok törlése jó)

 

A beágyazott (embedded) marketing koncepció ideje jött el, ahol a cégek a fogyasztói közösségek részeként segítenek a közösségeknek saját vágyaik és termékeik konstruálásában. A marketing de-professzianizálódása zajlik, vagyis mindenkiből marketingszakember válik.

Elemezni kell és lehet tehát a közösségi oldalak hozzászólásait, a megjelenő véleményeket és a vásárlók reakcióit. Ebben sokat segíthet a kvalitatív kutatás, és az asszociációs technikák. 

Mivel "A leggyakrabban említett állatszimbólum: bagoly-asszociációk jelentésrétegei" c. fejezetet nem szemléztem, ezért mindenkinek érdemes elolvasni az eredeti cikket is. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr10012008530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása