Marketikum

Marketingleckék a fecsegőposzátától

2014. november 24. - Marketikum

Megnéztem az Éhező viadala 3-at (A kiválasztott). Egész jó - bár még mindig zavar, hogy több filmre törnek szét egy történetet. Ebben a részben van egy különösen fontos marketinglecke (persze, tele van marketinges utalásokkal, de egyet ki akarok emelni itt a blogban), úgyhogy különösen ajánlom mindenkinek, aki marketinggel foglalkozik. :)

 

Na igen, az egész arról szól hogy reklámokat forgatnak és sugároznak (jó, van benne némi bombázás, nyilazás, menekülés is, de minimális - és még ezek közben is reklámokat forgatnak), úgyhogy az első lecke az lehetne, hogy

Marketing_nélkül.JPG

de most nem erről akarok beszélni.

Benne van az is, hogy őszintének és hitelesnek kell lenni, mert egyébként nem működik a marketing (ugye amíg le nem nyilazol egy bombázót, addig nem tudod elmondani, hogy "Harcoljatok a Kapitolium ellen!") - ami így is van. A versenyelőnynek, a szolgáltatás által nyújtott ígéretnek igazinak kell lennie, ahhoz, hogy működjön - még akkor is, ha

Minden_marketinges.jpg

de most tényleg nem erről akarok beszélni.

Érdemes egyébként ilyen szemmel végignézni a filmet, tényleg tele van marketinggel - már az egész Éhezők viadala is egy eseménymarketing (vagy marketingesemény), aztán ahogy a versenyzők a szponzorokat szerzik és kiszolgálják, ahogy az érzelmi befolyásolással élnek vagy ahogy reklámokkal táplálják a forradalom tüzét, míg az ellenoldali propaganda lelkesen küldi a lángot lelohasztó üzeneteit. De most tényleg...

Amiről beszélni akarok az az, hogy folyamatosan jelen kell lenni. Ahogy Katniss sem hagyhatja abba az első film után. Mindig kell egy második, harmadik, negyedik reklám. A Kapitoliumot legyőzni és a vevőket megszerezni is. Ha valami működik, akkor nem szabad abbahagyni.
A legtöbb kisvállalkozás ott követi el a hibát, hogy egyedi hirdetéseket vásárol. Hogy rövid ideig van jelen. Vannak vevők - akik már eléggé ki vannak éhezve a megoldásra - akik rövid idő alatt megmozdulnak. De általában többszöri találkozásra van szükség. Hogy megértsék, elfogadják, erőt és erőforrást gyűjtsenek a kipróbáláshoz. Az átlagos vásárló nem ugrik az első hirdetésre. Éppen arra lenne szüksége, hogy ismételten találkozzon a hirdetéssel. Hogy újra lássa. Vannak, akiknek idő, hogy elfogadják a problémájukat, másoknak a megoldás megértése, vagy a működéséről szóló híresztelések megvárása miatt lesz szüksége időre. De a vevőknek csak kis része ugrik elsőre. Amikor értékeljük a csatornát, azt is vegyük figyelembe, hogy volt-e elég ideje a vevőknek megmozdulni. A forradalmároknak sem azért kell több üzenet, mert nem értenek egyet a Kapitolium elleni küzdelemmel, hanem egyszerűen mert így működik az ember: idő kell neki ahhoz, hogy belevágjon.
Ráadásul külön erőt ad a hirdetésnek, ha kötni tudjuk valamihez (megjelenés helye). Amikor végül úgy dönt a vevő, megpróbálkozik a vásárlással, néha a hirdetés helye alapján keres: hol is találkoztam ezzel? A visszatérő üzenet nem csak a megerősítésben segít, hanem a megtalálásban is.
És még valami: ez is erősíti a megbízhatóságot. Megbízhatóan találkozunk ugyanazzal, ugyanott. Megvan még a megoldás, ami érdekelt. Újra lesz az az akció, amit a múltkor láttam.

Az egyik pincészet óriásplakátja mindig ugyanott van, nem emlékszem láttam volna ott valaha mást  - akár tájékozódási pontként is lehet használni (pedig gyakran mondják, hogy ne úgy jegyezd meg, hogy hol kell lekanyarodni, hogy milyen reklám volt ott, mert akkor a váltásnál eltévedsz). Az autógumis minden évben ugyanazzal az akcióval áll elő (kétszer - hogy el ne felejtsem vissza is cserélni a téligumit). Az autófóliás emailt szokott küldeni, nincs hírlevele, de mióta egyszer kapcsolatba kerültünk, mindig felköszönt a névnapomon (egyúttal el is mondja, mit vehetnék :). A helyi lapban is ismerősként köszön vissza 1-2 hirdetés (a múltkor egy állatorvost pont így kerestem meg: emlékeztem, hogy a hirdetésben benne volt, hogy nyitva van vasárnap és arra is, hol van az állandó hirdetése). Egy minőségi kötőelemeket értékesítő cég a helyi iskola éves sportversenyének állandó szervezője és támogatója.

Nem elég az egyszeri hirdetés, mert  annyira nyomult már az a médiaügynök - akkor vágjunk bele, ha hosszabb távon is jelen tudunk lenni. (Elsősorban a vevőszerző csatornákat építsük így, egy-egy image-hirdetés vagy ismertség kampány más logikával is mehet, de az nem jellemző a kisvállalkozásokra. Vagyis: ha megvan a csatorna, ahol eléred a célközönséged, foglald el hosszabb időre. És mérd az eredményességét. Van, hogy egy csatorna "elfárad" - ilyenkor csökkentsd a szerepét, de addig, amíg hozza az eredményeket, ragaszkodj hozzá.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr606923895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Morrancs 2014.11.25. 11:08:42

Nyilván jó dolog a hirdetés, ha a vevő kissé szórakozott, és csak egy hirdetés láttán jön rá, hogy nekem ez vagy az kell.
De egy tudatos vásárló mást szeretne. Énnekem nem akkor kell egy cucc/szolgáltatás, amikor éppen meghirdetik, hanem amikor szükségem van rá.
Ilyenkor mit tesz az ember? Felmegy a netre, s megpróbál tájékozódni, és néha rendesen felhúzhatja magát. Mert a net tele van hirdetésekkel, melyek állandóra ott ragadtak valahol, egy weboldalon, miközben az őket meghirdető szolgáltatás már elköltözött/telefonszámot váltott/megszűnt, szóval a hirdetés alapján fellelhetetlen.
süti beállítások módosítása