A gerilla marketing könyvek sikere óta elszaporodtak a gerillák. Nem csak a marketingben, hanem ma már minden területen megjelentek - hiszen tök jól ráhúzható mindenre a "gerilla" kifejezés, és bizony mindenféle embereknek jól jöhet, ha szakértőnek tartják valamiben. Ehhez pedig kiváló egy ilyen téma megírása: gerilla marketing, gerilla piackutatás, gerilla kertészkedés, gerilla álláskeresés még gerilla oktatás is, amikor a képzésekben alkalmazunk gerilla módszereket. Most éppen a "gerilla usability tesztelés"-be futottam bele.
A gerilla általában azt jelenti: kevés pénzből, házilag (DIY: csináld magad) próbáljunk meg minél jobb eredményt elérni.
OFF
Kis kitérő: Érdekes jelentésváltozáson ment át amúgy a gerilla marketing kifejezés mióta megjelent. Jay Conrad Levinson írt róla könyvet még 1984-ben (Gerilla marketing), és akkor még azt jelentette, hogy a kisvállalkozások marketingje: minél kisebb befektetéssel (kevés a tőke, ugye) minél nagyobb hatást elérni. Kiváltani valahogy a nagyvállalatok költséges technikáit, annak ellenére megcsinálni valamit belőlük, hogy nincs rá pénzünk. Itt jön a képbe a kreativitás, a jó ötletek - és a szabályok kikerülése, az elvárások csökkentése is. Éppen ez a szabálykerülés vezetett oda, hogy a definíció átalakult: ma már inkább a váratlan, szokatlan, a nem-hagyományos felületeken vagy módokon mutatkozó markertinget (elsősorban kommunikációt) értjük alatta. Meghökkentő, szabálytalan, váratlan - és néha egyre nagyobb költségvetésű kampányok láthatóak a gerilla területén. Míg a kisvállalkozói gerilla eszközei a klasszikus eszközök voltak, abból igyekeztek kihozni a legtöbbet és kerülve a nagy költségvetésű kampányokat sikerre vinni az olcsóbb eszközöket, addig a rendkívüli gerilla eszközei az astroturfing, a falshmob, a vírus és hasonló újszerű kommunikációs megjelenések.
ON
Szóval gerilla usability.
Azt mondja a lelkes szerző, hogy "nincsenek kőbe vésett szabályok". A kreativitásunk segítségével majd megoldjuk. Hát nem! Itt szeretnék szólni, hogy bármennyire is vagyunk gerillák, a kutatások alapszabályait ugyanúgy be kell tartani! Még hogy nincsenek szabályok?! Mit ér az a kutatás, amit nem a célcsoportban végeztünk el? A kutatás végső célja mindig az, hogy információt biztosítson a döntéseinkhez, nem az, hogy legyen kész kutatásunk. Márpedig ha nem jó a mintavétel és a kutatási célcsoport kijelölése, akkor semmit sem ér az egész. És persze ki kell jelölni a kutatási célokat. Ha döntéseket akarunk hozni, akkor pontosan kell tudnunk, hogy milyen döntéseket milyen információ támaszt alá, és ehhez igazítani a megkérdezést. Odasétálhatsz az utcán, vagy egy kávézóban az alanyhoz, csinálhatsz nagyon gyors és egyszerű tesztet - amennyiben ennyi információ kell a döntéshez nem is fontos nagyobb kutatást csinálni.
A másik szabálya (?) a gerillának, hogy "nincsenek költségek" a szervezési költségeken kívül (pl. ha a kávézóban beszélsz valakivel, akkor meghívod egy kávéra). Nohát megint: NEM! És a te időd? És az energia, amit a kutatás megtervezésébe, lebonyolításába belefektetsz? Az eredményeket értelmezni ki fogja? Mennyi időt vesz igénybe? Igen, az egyszerű kutatások eredménye szinte azonnal levehető, és ha az egyszemélyes cég vezetője (és egyben egyetlen alkalmazottja) csinálja, akkor nincs szükség az információ átadására, vagyis máris nem kell tanulmányt, prezentációt írni, nem kell papírra vetni a kutatási eredményeket. Hacsak nem akarjuk megőrizni. Hiszen ha hosszabb távon is dolgozni akarunk (márpedig akinek cége van az általában akar), akkor nem ártana dokumentálni, mit is kaptunk, milyen kérdésre, kitől. A spórolás sajnos nem egyértelmű: amit az egyik erőforráson (pénz) megspórolunk azt a másik erőforráson (energia, idő) elbukjuk.
Szóval nem: lehet gerillának hívni akármit, hogy szakértőnek tűnjön aki írta, de a valódi kérdés inkább az: megcsinálod magad, vagy kiadod valakinek, aki ért hozzá (outsourcing). Ha nincs szükség nagy kutatásra ne csinálj nagy kutatást akkor sem, ha nem magad csinálod. Ha viszont neked a gerilla azt jelenti, hogy nem tartod be a szabályokat vagy azt hiszed mindez ingyen van, akkor rossz úton jársz.