Marketikum

Online marketing - 2017

2017. november 01. - Marketikum

Az egyetem onlinemarketing-oktatót keres (Lecturer in Digital Marketing). A tanszéken mindenki más marketingoktató (Lecturer/Senior Lecturer/etc. in Marketing), szóval elkezdtem azon agyalni, mi is a különbség.

A leírás alapján olyan embert keresnek, aki képes specialistaként tanítani online marketing kurzusokat alsóbb és felsőbb szinten (MsC, BsC), tapasztalata és fokozatata van erről a területről. Akkor ez most több vagy kevesebb, mint a marketinges?

digital-marketing-books-2017.jpg

Egy időben a telefon azt a készüléket jelentette, ami a vezetékkel a falba kapaszkodott és ezen a dróton át kapcsolatba léphettél a világgal. Aztán jöttek a mobilok és ezeket meg kellett külötelephone.jpgnböztetni, azt mondtuk mobiltelefon. Ma már enélkül a megkülönböztetés nélkül sem gondol senki másra, ez lett az alap. A gépkocsinak is kellett a jelzés, hogy ez már nem az, hiszen gép van benne, saját maga közlekedik, de aligha gondolnánk ma már a lovakra, ha csak kocsit mondunk. A marketingnek is volt egy rövid időszaka, amikor ez az online meg digitális új volt, jogos volt, hogy az ehhez értő specialistákat megkülönböztessük - de aligha hiszem, hogy taníthatna bárki is egyetemen, vagy dolgozhatna markertingesként,  aki ma már nem ismeri a közösségi médiát, aki nem hallott a keresőmarketingről vagy aki nem ismeri az e-kereskedelmet (vajon itt még szükséges megkülönböztetés?).

Aki márkázással, fogyasztói magatartással, piackutatással, árképzéssel foglalkozik, ugyanúgy kell ismerje az online világot, anélkül nincs ma már marketing. Nem lehet tehát az "online - " változat több, mint maga a marketing. Vagyis nyilvánvaló, hogy kevesebb: ez egy szűkítő jelző, egy részterület megnevezése. Vajon aki ehhez ért, az nem ért a markertinghez, csak annak egy részéhez?

 

digital_marketing_book.jpgDave Chaffey és Fiona Ellis-Chadwick a témáról szóló könyvükben úgy definiálják a digitális (online) marketinget, mint a marketingcélok elérése digitális média és technológiák segítségével. Ez rendben is van - de miért érdekelne az eszköz, ha a céljaimat akarom elérni? Van a könyvben a környezet elemzésétől a stratégiaalkotáson át a 4P-ig minden, ami a marketinghez kell (nem is: árképzés nincs - vajon az online világban minden ingyen van?) - de miért kellene ezt a részt külön kezelni?

Ahogy a stratégiai tervezésben tanítják, minden különálló piacra külön stratégia kell. Országok, B2B/B2C, termékkategóriák - el kell választani néha a piacokat, mert más a környezet, a versenyhelyzet, a lehetőségek eltérőek. Kell ez a megkülönböztatés, vagy ez egy sima marketingkönyv?

 

selfie-with-friends-crowded.jpgDe az online vajon külön piac? Az a helyzet, hogy a vásárlók nem online vásárolnak, nem online dolgokat vásárolnak - hanem megoldják a problémáikat. Ha úgy adódik online rendelik meg a terméket, ha meg nem úgy, akkor simán besétálnak a boltba. Az online megnézett terméket a boltban veszik meg, vagy fordítva: a fizikai üzletben kezdenek majd online vásárolnak. A telefonjukon megnézik a legközelebbi boltot, a boltban árösszehasonlításra használják a mobiljukat, a tranzakció után online értékelnek (sőt, akár fogyasztás közben megosztják, hogy éppen fogyasztanak). Nincs két külön világ, egy van. Aki marketinges az online markertinges is.

 

Na persze gondolhatjuk azt is, hogy az online markeringes valamiféle specialista, aki a marketingen belül egy terület képzett és jól tájékozott szakértője. Csakhogy ezzel az a baj, hogy az online marketing nem egy dolog. Gyűjtőfogalom. Márpedig gyűjtőfogalomban nem lehetsz specialista. Ahogy orvosból sincs fejorvos - van fogász, szemész, meg agysebész - ugyanúgy nincs értelme annak, hogy online marketinges. A fenti egyetemi oktató mihez fog érteni? Ha írt egy disszertációt a tartalommarketingről (inbound), akkor képes lesz tanítani a Big data tantárgyat? Vagy akkor érti a közösségi médiát? Ha van egy online vásárlási viselkedés doktorija, akkor tud honlapot tervezni, kampányt menedzselni vagy keresőre optimalizálni? Össze tud dobni egy ideális emailkampányt vagy egy chatbotot? Van fogalma róla egy webshopban mi az ideális termékbemutatás és árképzés?

Nem választanék olyan tanácsadót, vagy nem akarnék olyantól tanulni, aki azt mondja, hogy ő online marketing specialista, mert nem tudom mi az. Ha marketinges, akkor ne csak az onlinehoz értsen. Ha meg specialista valamiben, akkor lehessen tudni miben.

Ám mivel ez a változás sokkal gyorsabban ment végbe mint az autóknál vagy a telefonoknál, idő kell ahhoz, hogy az emberek, a kívülállók is megértsék, hogy értelmetlen a megkülönböztetés. Addig meg jó sok kurzust, könyvet, blogot meg egyéb dolgot el lehet adni azzal, hogy ez valami más -  ez különleges, mert "digital" (online van). Pedig kocsi, telefon, marketing - feleslegessé vált már az a megkülönböztetés.

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr3913132932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karikirály · http://websztronauta.tumblr.com 2017.11.01. 19:18:58

Köszi a bejegyzést, abszolút egyetértek!

Ez a munkakör pont az, ami nem volt 10 éve :) és véleményem szerint 10 év múlva se lesz már... Az a.i. pont azokat a specialisták munkáját fogja tudni intézni, ami nem a marketinges dolga (pl programmatic, chatbotok) - de ez egy másik poszt :)
Tehát a stratégia megalkotása, ami átfogóan offline és online kell tervezni, mind a marketing feladata, és ehhez ismernie kell az online lehetőségeket, trendeket.(természetesen nagyobb cégeknél,multiknál a két munkakör elkülönülhet) De amúgy téves a KIVITELEZŐKET online marketingesnek hívni, amikor valaki ppc specialista, vagy social media mngr, seo szaki stb. A stratégiára meg ott a brief :)
Üdv Karcsi
süti beállítások módosítása