Marketikum

A szakértők korának vége - vive la DIY!

2017. március 07. - Marketikum

Ennyi volt, ha volt egyáltalán, akkor most hivatalosan is kijelenthető: vége a szakértők korának, eljött a DIY (do it yourself: csináld magad), mit eljött, elsöpört mindent, kitakarította a padlást és átvette az uralmat. Na persze hamarabb is észrevehettem volna, de mindig bennem volt a szakértők kétkedése (gőgje?), hogy nem lehet, ilyen biztosan nem következik be azért. De most megvilágosodásom támadt - nem is akárhol, fiatal vállalkozókat tanítottam egy az angol marketingkamara (Chartered Institut of Marketing) által kidolgozott kurzuson.

diymarketing_banner.jpg

 

Na persze nem új a történet. Amikor elkezdtem a marketinggel foglalkozni (még a múlt évezredben valamikor), akkor hatalmas volt a különbség a kisvállalkozók (KKV) és a nagyvállalatok marketingje között. Az eszközök drágák voltak, a módszerek viszont egyre kifinomultabbak, a tudomány és a gyakorlat a marketing minden területén hatalmasat lépett előre, a tervezéstől a piackutatásig mindenhol egyre csak gyűlt a tudás, a szakmai ismeret. A nagyvállalatok képesek voltak megfizetni a szaktudást is és az eszközöket is, míg a kisebbek legfeljebb bénán utánoztak. Viszonylag kevesen értettek a kisvállalkozások marketingeléséhez.

 

Miközben a nagyvállalatoknál a szakértők is tovább specializálódtak (a piackutatók közt például volt, aki kvalitatívval, mások kvantitatívval kezdtek csak foglalkozni), addig a kisvállalkozónak ez nem volt valós probléma: számára ugyanis elérhetetlen volt a reklám, meg a "nagyok világa".

 

Ezt változtatta meg az online, ami demokratizálta, mindenki számára elérhetővé tette a legeslegjobb  marketingeszközöket. Olcsóbb volt, mint minden más, nem csak rongyrázásként, hanem komolyabb célokkal is  megérte felvenni a palettára. Sőt, kiemelt szerepet adni neki. A fogyasztók egyre szaporodtak, az elérés egyre jobb lett, és lassan mindenki erre fordult - eközben viszont nagyon sokat csökkent a különbség a kisebbek és a nagyobbak marketingje között. Ugyanaz az online világ elérhető mindenkinek, az ügyesebbek hamar példát mutattak a használatból.

Viszont ez a világ új volt, ismeretlen, ezért szakértőkön keresztül lehetett hozzáférni: kellett valaki aki megcsinálja a honlapot, aki beállítja a webes hirdetéseket, aki elkészíti a kreatívokat - úgyhogy egyre több szakértő jelent meg a marketingben. Idegesítő módon persze rögtön marketingesnek hívta magát mindenki, akármelyik részterülethez értett is, hiszen a marketing területén (vagy azzal határos területen) értett valamihez.

expert.png

 

Az eszközök azonban hamar felhasználóbaráttá váltak, a széles hozzáférést támogatták, a köd pedig egyre jobban eloszlott, mindenki megértette mi történik, elérhetővé váltak az információk. A vállalkozó is érteni akarta, amit eladnak neki, így a tudás is egyre több helyre elért. Ez viszont teljesen átfordította a gondolkodást: Az lett az elsődleges, ki mit tud megcsinálni saját maga. Egyre gyakoribbak a "ne alkalmazz marketingest, felesleges" hozzászólások (még a KKV marketing csoportban is volt ilyen a Facebook-on), és egyre többen hiszik el, hogy ezt az eszközrendszert értik, ismerik, és ennyi elég a marketinghez.

jay_levinson_guerrilla_marketing.jpg

És persze megjelent a KKV marketing, mindennél erőteljesebben, a kis összegből nagy eredményt ígérő gerilla marketing (eredetileg kicsit más jelentésben), és az eszközorientált tanfolyamok sora.

A PicMonkey, a Canva, a Vix, a MailChimp, a SurveyMonkey (mennyi majom...) de a facebbok és a Google is a kezedbe adja a kulcsot, hogy csináld magad. A listát még sokáig lehet sorolni. Ha mindent meg tudok csinálni magam is, akkor minek a szakértő? Mennyivel jobb egy designer által tervezett design vagy logo, egy szakember által összerakott honlap vagy egy specialista által menedzselt Facebook oldal? Egy marketingterv, esetleg, de ahhoz is lehet sablont letölteni. Hogy rosszabb-e a mirelit vegetával feldobva azt úgyis csak az tudja, aki már volt a híres chef éttermében, de még akkor sem biztos, hogy meggyőzhető.

 

Szóval már a hivatalos marketing tanfolyamok is arra készítenek fel, hogy nem kell szakértő, csináld meg. A beadandó egy piackutatással alátámasztott marketingterv, logo, név, honlap és kommunikációs anyagok. vagyis annyi minden, hogy akár 5-6 ember is bevonható volna. Persze az angol oktatás más, sokkal önállóbbnak nevel (az egyetlen igazán fontos dolog a confidence, sokkal megelőz bármilyen szakértelmet), és az egyetemi diploma ennél mélyebb tudást ad és igényel - de a jel egyértelmű. Vége a szakértők korának, éljen a DIY.

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr8812272743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása