Mi már elkészítettük a karácsonyi kampányunkat - igen, ennyire előrelátóak és szorgalmasak vagyunk - és amit ezzel kapcsolatban átnéztünk, elemeztünk abból összejött egy szép lista. A listák pedig jók, úgyhogy 5 dolog, amit elronthatsz, ha nem marketingszemlélettel csinálod meg a karácsonyi kampányodat.
De előbb - közbevetve - egy bónusz hibalehetőség: ha nem csinálsz karácsonyi kampányt. Ennek magyarázata legtöbbször az, hogy "a mi iparágunkban nem szokás" - mert a kereskedők és a lakossági termékekkel foglalkozók általában tudják, hogy a költések ilyenkor megnövekednek, az értékesítés jelentős része (egyes piacokon akár 60%-a is) erre az időszakra koncentrálódik.
De ha nem is szokás, és ha nem is gondolod, hogy a te szektorod érzékeny lenne erre az időszakra, akkor is érdemes elgondolkodni azon, hogy megragadd ezt a felfokozott hangulatot. A cégek ugyan racionálisak - de az emberek, akik ott dolgoznak, nem. Ajándékot küldesz, megerősíted a partnerkapcsolatot, mert az úgy szokás - de nem használod fel ezt a figyelmet arra, hogy eladj. Ez nem bölcs dolog. Ha a te piacodon nem szokás, akkor éppen ezzel a szokatlan dologgal emelkedhetsz ki a többiek közül.
1. Nem számolod ki, mennyi legyen a kedvezmény
Ez a leggyakoribb hiba. Nem tudják, vagy csak lusták kiszámolni nem tudom, de sokan nem azon az alapon hirdetik meg a kedvezményeket, hogy mennyire éri meg levinni az árat, hanem csak hasraütésszerűen mondanak valamit. -50% vagy -25% - melyik lenne a jobb?
Néhány esetben megdöbbentő, de azt sem tudták megmondani, hogy mennyit hoz egy ügyfél, megéri-e még 50%-os áron eladni neki. A marketing alapja a kalkuláció - bármennyire is igazságtalan az élettől. Csak erre jöhet a kreativitás.
2. Azt hiszed elég csökkenteni az árat
A karácsonyi akció nem annyi, hogy mondjunk egy százalékot és annyival vigyük le az árat. Nyilván ez nem rossz módszer a készletkisöprésre, de azért ennél több mindent el lehet érni a karácsonyi akciókkal (is). Ráveszed a vevőt közben arra is, hogy visszatérjen? Vajon megnézi majd azokat a termékeket is, amik nincsenek benne az akcióban? Növekszik az elkötelezettsége is - elmondja másoknak is, hogy nálad vásárolt?
Ha nem csak a hirtelen bevételben gondolkodunk, akkor a karácsonyi akció szépen integrálódhat a hosszú távú marketingmunkába.
3. Csak online-ban gondolkodsz
Az online olcsó, és nagyon hatékony. Minden onlinemarketinges tudja ezt. Csak azt felejtik el sokszor hozzátenni, hogy egyáltalán nem kizárólag önmagában. A Facebook és a keresőhirdetés legfeljebb egy webáruháznak lehet elégséges - de ha az üzletnek akár csak egyetlen eleme is kötődik a fizikai világhoz akkor biztosan lesz olyan hatékony eszköz, ami megsokszorozza a webes megjelenések értékét is.
Használd az új eszközöket - de ne felejtsd el a régi szabályt: minél szélesebb az arzenálod annál nagyobb esélyed van a találatra.
4. Nem alkalmazol szövegírót, nem törődsz a design-nal
Ma már elég sokat tudunk arról, hogy a szövegezés és a design hogyan változtatja meg egy ajánlat sikerességét - ma már egyszerű eszközökkel mérhető is ez. A különbség megdöbbentő néha: egy-egy szó kicserélése is sokat segíthet, de a marketinges megfogalmazás, a vevő problémájára koncentráló megfogalmazás és az ezt támogató megjelenés az egész kampány sikerességének az alapja. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a marketinges pénzt hoz: a kiadásnál többel javítja az eredményességet.
Mintha a randevú előtt azon spórolnál, hogy magadnak vágod le a hajad: vagy annyira jó fodrász, hogy megérje kockáztatni?
5. Nem gondolod át a lebonyolítást
Az akció nem ér véget azzal, hogy megcsináltad a hirdetést: gondold át azt is, hogyan fogod kiszolgálni a vevőket. Sokszor találkozunk például a limitálás hiányával: szabd meg azt, hogy hány vásárló igényeit tudod kielégíteni, ha korlátosan áll rendelkezésre az erőforrás (pl. az időd nem végtelen, és te is kellesz a szolgáltatás előállításához). Készülj fel a megrendelésekkel arra, hogy nőni fog a forgalom: elég kellemetlen, ha november 30-ra elfogy a készlet és legközelebb csak januárra tudsz rendelni.
Az elejétől a végéig: milyen folyamatokat érint, hogyan érinti azokat - mindent gondolj végig.
Ezek persze csak az alapvető hibák - a honlapunkon találsz ennél többet is.