Nem először kerülünk kapcsolatba olyan startupokkal, akiknek gyors növekedésre lenne szüksége, ki kellene találni, hogy hogyan fognak átlendülni a piac adta nehézségeken, hiszen már majdnem kész a termék. Ilyenkor jön a misztikus growth hacking, ami megoldás lesz a problémáikra.
Ha elkezdünk utánaolvasni, akkor olyasmiket találunk, hogy a startupoknak gyors növekedést garantáló módszerekre van szüksége (ez a growth hacking), mert nem ér rá marketinget alkalmazni. Vagy hogy nincs pénz marketingre, ezért használunk growth hackinget a vállalkozásban. Hogy nem lehet a tervezésből, stratégia-alkotásból, márkaépítésből elindulni, mert azonnali eredmények kellenek, holnapra már késő. Meg kell ragadni az alkalmakat, kialakítani a viralitást és olyan gyorsan terjedni, amennyire csak lehet. Nem lehetnek etikai gátlásaink.
Vagyis a growth hacking a növekedésközpontú gondolkodás, az azonnali felhasználószám emelés minél olcsóbban, minél innovatívabban. Felrúgva a szabályokat, a tradíciókat. A kifejezés Sean Ellistől származik, még 2010-ből. A startupoknál alkalmazzák, elsősorban a technológiai piacon: mobil applikációk, online szolgáltatások, játékok. A cél a viralitás elérése minden esetben, vagyis hogy a felhasználók adják át egymásnak, terjesszék az igét. A legtöbb esetben nem csodáról vagy elképesztően különleges megoldásokról van szó, hanem a klasszikus szabályok, megszokások átértelmezéséről, a hagyományos utak átkeretezéséről.
A Dropbox ingyen tárhelyet adott azoknak, akik meghívták a barátaikat a szolgáltatásba. Mivel ez egy online filetárolási szolgáltatás, ez igencsak értékes ajándék: persze hogy mindenki továbbadja a hírt - ami óriási növekedéshez vezet. Később a közösségimédia bevonásért is ingyen tárhely járt, újabb viralitás. Egyszerű ez, ha alkalmas rá a szolgáltatás.
Az Airbnb (közösségi piactér ahol szálláshelyeket hirdethetsz meg) azzal aratott, hogy integrálta a szolgáltatást a Craiglist-be, ami egy apróhirdetési oldal rengeteg felhasználóval. nem hirdetést vettek, nem márkát építettek: odavitték a szolgáltatást ahol a vevők voltak.
Sean Ellis Az Uproar játék esetén ütközött bele először abba, hogy a piaci versenytárs sokkal erősebb (Sony), vagyis az online játékot más módon kell elterjeszteni, mert a klasszikus marketing piacán vereséget szenvedne. Ezért 40000 honlappal kötöttek affiliate szerződést, és elérték, hogy a játékba onnan is direkt be lehessen lépni. Fizettek azért, hogy más oldalakról is legyen egy belépési pont a játékba.
Persze csak a sikeres példákról tudunk. A startupok százai, akik hagyományos marketinget használnak halnak el, mondhatnánk - de valójában a growth hacking próbálkozások zöme is kudarc. Éppen a kipróbálatlanság, a járatlan út, a kockázatvállalás ítéli őket kudarcra: nem lehet minden próbálkozással elérni a viralitást. Felteszik a videót a youtube-ra, próbálkoznak ezerrel - aztán mi történik? Semmi. A viralitás ugyanis nehezen tervezhető. Hiába a kiváló szolgáltatás, hiába a jó ötlet, ha nincs meg a momentum, akkor nem fog menni. Persze lehet, hogy a lassú növekedés is elég. Ha van elég pénz. Ha nem túl erős a konkurencia. Ha nem, akkor sajnos bukik a startup.
Ugyanakkor, eltekintve attól, hogy ez kiváló buzzword vagy hype (divatos kifejezés, felkapott szóhasználat) valójában nincs itt semmi látnivaló. Ez marketing, semmi több. Jó, persze, egy speciális piac és körülmény (online technológiák és bevezetés vagy növekedés fázisban lévő termék), de ettől még marketing. A "hagyományos" marketing ugyanis nem csak az, amit a nagy FMCG cégek csinálnak - még ha ez is van legtöbbször példaként a marketingkönyvekben. A kisvállalati marketingben ugyanúgy másutt vannak a hangsúlyok. Az üzleti marketingben is. Egy kóla- vagy hamburgergyártó marketing technikái nem csak a startupoknál nem működnek, de egy könyvelőcégnél sem, egy nemzetközi logisztikai cégnél sem. Egy kifutó termék sem úgy működik, mint egy bevezetés előtt álló. A growth hacking lényege, hogy mindent a növekedés oltárán áldoz fel, az a vezérelve - ám ez csak a marketingcélok megválasztását jelenti. Még Sean Ellis blogja is Startup marketing címen fut. Szóval a growth hacker egy olyan marketinges, aki alig ért valamihez. :)
Egy dolog azonban fontos, és ezt mindképp tanuljuk meg, akárminek is hívjuk a marketingünket: a tesztelés fontos. A fogyasztói visszajelzés. A legtöbben ott követik el a hibát, hogy hónapokig, évekig dolgoznak egy szoftveren, applikáción - de nem visszajelzések alapján, hanem saját ötletek alapján. Kialakítják az ideális terméket, ahelyett, hogy azt alakítanák ki, amire a használóknak szüksége van. Azonnal teszteli kell a felhasználói élményt (UX), és azt alapnak tekintve fejleszteni. Felhasználók nélkül nem megy. És nem: az a 10 ember, aki körülvesz téged, aki eleve elkötelezett nem számít: ők nem a tömeg.