Marketikum

Biztos ő a hülye? - Miért nem sikeres a project

2014. augusztus 08. - Marketikum

Nem egyszerű az együttműködés a külsős szolgáltatókkal, nehéz jó szolgáltatót találni - aki időre elvégzi a feladatot, jól csinálja meg, úgy ahogy az ügyfél az elképzelte. És bizony sokszor a külsős szolgáltató a hibás, jogos a bosszankodás, a hülyézés.

De minden munkához ketten kellenek - és jó ügyfél nélkül sincs jó munka. Úgyhogy hagyjuk most egy kicsit a szolgáltatót és beszéljünk az ügyféloldalról! Ha jó munkát akarsz, bizony ahhoz neked is hozzá kell tenned a magad részét! Mit?

Egyrészt fontos, hogy tudd mit akarsz. Amikor leülünk és megbeszéljük, akkor gondold te is végig, mi legyen a végeredmény, úgy add ki a megbízást. Volt olyan, hogy éppen prezentáltuk a piackutatást, amikor az ügyfél közölte, hogy jó lenne azt is tudni, hogy a következő termékfejlesztési folyamatban mire fókuszáljanak. Hát... jó lenne. Amikor vége a munkának már nem lehet megváltoztatni, és ezt még a legnagyobb odafigyeléssel sem tudtam volna kitalálni - mégis az ügyfél érezte azt, hogy jobb munkát is kaphatott volna tőlünk. Szóval: gondold végig, mit szeretnél.
(Akár a munka közben, a tervezés fázisban mindig van lehetőség gondolkodni - a későbbiekben már árthat a folyamatos változtatgatás.)

És mondd is el. Ne tartsd titokban arra várva, hogy a másik majd kitalálja. Nem tesz jót az együttműködésnek, ha kidolgoztatsz több változatot, egyiket a másik után, feleslegesen. Ha eldöntötted, hogy fekete kell, akkor nem kell kipróbálni újabb és újabb ötleteket, amíg nem kapsz feketét: mondd meg, hogy azt szeretnél. Azt is el lehet mondani, ha van ötleted, de kíváncsi vagy, mivel állna elő a másik. Csak tudjuk! Akkor még csak kicsit morgok, amikor a második megbeszélésen derül ki, hogy már volt eredeti elképzelés és feleslegesen futottuk a köröket, de amikor az ötödik megbeszélésen derül ki, hogy a fekete szín alapvető és az összes eddigi ezért kuka, mert nem fekete - nos az nem lesz soha igazán jó együttműködés. (True story!)
(Ha elmondod a preferenciáid és azt nem látjuk jónak, akkor a mi feladatunk, hogy meggyőzzünk. Van ügyfelünk, aki szakmai kérdésekben is vitázik velünk - ha nem tudjuk meggyőzni, az a mi felelősségünk. Ha már vállalhatatlan számunkra, amit képvisel, azt meg nekünk kell jelezni - a döntéseket ugyanis mindig az ügyfélnek kell meghoznia.)

És ne részletekben mondd el, hanem egyszerre. Minden, ami később derül ki befolyásolja a már kész részleteket is: ne kelljen kétszer dolgozni. Az építésznek sem az első elemet felhúzása után mondjuk el, mit szeretnénk a másodikra. Előfordult, hogy a honlap elkészítése után (volt közben több megbeszélés: célcsoportok, célok, irányelvek, első változat, szövegmódosítások...) megjegyezte az ügyfél, hogy OK, és akkor most tegyük bele a többi szolgáltatást is. Nem tudtam megszólalni.

Az ügyfélnek is be kell tartania a megbeszélteket. A dolgok összefüggenek, a külsős szakértő sem fogja tudni tenni a dolgát, ha keresztbe teszel neki. Volt, amikor az első tárgyaláson megállapodtunk abban, hogyan fogjuk elnevezni az egyes dolgokat, majd fél év múlva még mindig jelentek meg olyan szövegek, amelyekben más volt a szóhasználat. Pedig sem a fogyasztók, sem a Google nem szeretik a szinonima szótárat használni vásárlás előtt... De olyan ügyfél is volt, akivel a megbeszélésen eldöntöttük mit változtatunk a marketingjén, majd mikor az alapján elkészítettünk mindent, akkor kiderült, hogy mégsem az van, mert az ő embereinek az a változat nem tetszett (akik ott voltak a megbeszélésen, de akkor nem szóltak).

Mondd el, mi nem tetszik. Hallottunk olyan sztorikat, amikor a 70 éves néni baltával agyonverte a férjét, majd mikor megkérdezték miért tette, mikor minden olyan rendben volt eddig, csak annyit mondott, már 30 éve idegesített ahogy mindig morog. Ha apróságok nem tetszenek, az befolyásolja az együttműködést: a jó eredményekkel sem leszel elégedett. Ráadásul, ha nem mondod, nem is fog változni. Ha meg komoly dolog nem tetszik: azonnal jelezd, nincs ok, hogy ráépíts. Ha a külsős szakértőd szerint jó is: neked is hinned kell benne, legalább el kell fogadnod, hogy az jó. Ha nem tud meggyőzni, nem leszel elégedett az eredménnyel sem. 

Biztosan van még egy csomó minden. És persze: az ügyfél-megrendelő viszony is folyamatosan alakul, fejlődik a közös munka során. De legalább kérdezd meg magadtól: te mindent megtettél a közös siker érdekében?
Persze mi is próbálunk úgy kérdezni, úgy irányítani az együttműködést, hogy minél könnyebb legyen jó ügyfélnek lenni. De nem mindig rajtunk múlik. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr436503241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása