Olvasom ezt az elég szerencsétlen történetet a tejes dobozokkal, meg az eltűnt gyerekekkel, és egyet kell értenem a Magyar Narancs újságírójával abban, hogy nem tudjuk kezelni a hibákat. Én a magam részéről nem akarok politizálni, vagy az ország helyzetére általánosítani, de a marketing tanulságok fontosak. Most három kötelező lépést szeretnék bemutatni: minek kell következnie, ha hibáztál.
(MTI kép az NLCafe-ból)
- El kell ismerni a hibát és javítani - a hiba ténye a tagadással vagy hallgatással még fennáll. Akkor is, ha nem te vagy a hibás. Fontos, hogy az érintett vásárlók és a problémáról máshonnan értesülők számára nyilvánvaló legyen, hogy te jól akarsz dolgozni: a rossz kiszolgálást, minőséget te is hibának tartod. A hiba javítása is nagyon fontos, ha ez nem lehetséges, akkor valamiféle kompenzációban kell gondolkodni.
-
Kommunikálni kell. Nem szabad csendben maradni, ha érintett vagy. Akár csak, mint az Alföldi Tej Kft, a példában: akkor is mondani kell valamit. A közösségi média korában azonnal. Az első információ, ami megmarad. Ráadásul, ha csendben maradsz, akkor mások uralják, irányítják a kommunikációt, akár az elégedetlen fogyasztók, de a versenytársak is.meghatározhatják, miről essen még szó ennek kapcsán. Nem mondom tehát, hogy senkinek se jó, ha csendben maradsz, de neked biztosan nem.
- Fel kell tárni a hiba okát és általánosságban megnézni, mit lehet javítani, hogyan lehet elkerülni az ilyet a későbbiekben. Míg az első pont arról szól, hogy a hiba közvetlen következményeit kell orvosolni, itt az a fontos, hogy kezeld a hibát jelzésként, ami arról ad tájékoztatást, hol lehet javulni. A folyamatokat át lehet gondolni, akár a személyi hátteret is. Ha a hiba javítása körülményes vagy drága, akkor az előfordulásának az esélyét kell minimalizálni vagy felhasználni a kommunikációban ezt az alapvető változást.
Még egy pár apróság van, amire oda kell figyelni, de ezek a legfontosabbak.
- Nem kell nagyobb nyilvánosságot adni a problémáknak, mint amekkorát kaptak eleve (kivéve, ha a javítás jól használható a marketingedben): a levélben jött panaszt levélben, a Facebook-on jöttet a Facebook-on, a széles nyilvánosság előtt felmerültet viszont azon a szinten kell megoldani.
- Ne tiltsd vagy töröld a hibát normálisan felvetőket a saját felületeken sem. A hiba a vevők felé egy visszajelzés, nem csak arról, hogy hibáztál, hanem arról is, mire számíthat a vevő. Akár építheted a bizalmat a jó reakciókkal.
- A trollokat, vagy a hibát gyakran emlegetőket, az ez alapján támadóakat ki lehet tiltani a saját felületeidről. A hiba kezelése fontos, napirenden tartása nem. A felület meg a tiéd.
- Bizonyos vevőket meg nem kell kiszolgálni. Ha úgyis csak a hibát keresik?!
- Akkor sem lehetsz arrogáns, ha úgy érzed igazad van.
- Kommunikálj befelé is. Különösen a (3) pontról. A kollégáknak (sőt akár más érintetteknek) is tudnia kell, mi történt, mi lett a következmény, milyen döntéseket hoztál. Nem mindig és mindenáron a vevők érdekei az elsők - illetve de, csak nem minden egyes szituációban, hanem általában. Ha a csapatra túl nagy nyomás nehezedik, vagy a elvesztik a hitüket, lelkesedésüket, azt más területen visszakaphatod problémaként. (Ha a vevőnek azt is mondtad, hogy elismered a hibát, ez befelé már legyen vizsgálat arról, hogy tényleg hiba történt-e: Nem egyszer láttam már olyat, hogy a reklamáló vevőnek nem volt igaza, vagy nem mindenben.)
- Bár minden hibát (konkrét) javítani kell, nem mindig érdemes komoly reformokat bevezetni. A hiba csak egy visszajelzés a sok közül, de azt is gondold át, hogyan érinti ez a költségeidet/áraidat, hogyan érinti a vevők által kapott szolgáltatást (ha lassul, körülményes lesz, az nem biztos, hogy jó), hogyan érinti a személyzetet. Kalkulálj. A vevőérték megmutatja, hogy érdemes-e annyiért megtartani az esetlegesen elvesző vevőket.
- Súlyosabb vagy visszatérő hibák esetén érdemes a teljes folyamatot átvilágítani és marketingtervet készíteni a probléma kezelésére. Ezek nem mindig oldhatók meg aznap.
Na, így hirtelen ennyi. Mindenkivel előfordul, hogy hibázik. Veszíteni viszont igazán azzal lehet, ha nem kezeled a helyzetet megfelelően.