Beszéljünk két tipikus hibáról, amit a marketingben el szoktak követni (általában egyszerre): ez az eszközorientált gondolkodás és a rossz szakemberválasztás.
Tipikus KKV hiba:a marketinget akkor és ott kezelni, amikor láthatóvá válik (bejön egy ajánlat, feltűnik nekünk valami, éppen van pénzünk). A poszt apropója egy Facebook-poszt, amit nemrég láttam, és pont szövegírót kerestek. Ez volt az a poszt (a KKV Marketing Csoportban):
Szóval: szövegírót keres valaki, az alábbi feladatokra:
- kitalálni miről szól az oldal
- összeállítani az oldal elemeit
- megfogalmazni a szövegeket.
Sajnos rossz hírem van: ebből csak a harmadik a szövegíró feladata. Kiváló szövegírókkal dolgozunk együtt, a kapcsolati hálónkban ott vannak az ország legjobbjai: abszolút megéri őket foglalkoztatni. Tudják, milyen szavakat használjanak, nem okoz nekik gondot a célcsoportnak megfelelően írni. Több stílusban, témakörben, hosszúságban, az adott médiának megfelelő módon tudnak fogalmazni. Ez a munkájuk. Míg az én szövegeimen mindig érződik, hogy kétszer-háromszor is átírom, átfogalmazom, és kínlódok azzal, hogyan is kellene fogalmazni, hogy ne legyen túl bonyolult, hosszú egy mondat, mégis pontosan azt jelentse, amit szeretnék mondani - ők ezt mosolyogva túlszárnyalják. A kollégáim (különösen akik főállásban ebből élnek és korábban vagy aktuálisan újságrók, könyvszerzők, mindenféle betűvetők) nem szenvednek ettől. Ettől szövegíró a szövegíró.
Van azonban egy korlát: a szövegíró szöveget ír. Szobafestőt keresni arra, hogy a lakás hogy legyen berendezve, milyen bútorok kerüljenek bele, és még kifesteni a falakat arra a színre nevetséges volna. Ugyanez van itt is: a szövegíró megírja a szöveget - de a marketing ennél több. És ami sokkal fontosabb: más.
Mondjuk az egész probléma korábban kezdődik. A marketing első lépése a tervezés - ha rendben van a marketingterv, akkor fel sem merül a kérdés, hogy minek kell a honlapon lennie, mi a honlap célja, helye a marketingben. Aki azonban eszközökben gondolkodik, annak a problémák eszközönként merülnek fel. Annak nem csak a honlap, de a hirdetések, a névjegykártya, az értékesítési rendszer, az ár, mind különálló probléma. Csakhogy így nem hatékony. A marketingtervben ki kell alakulnia, miről fog szólni a honlap, minek kell rajta szerepelnie. Akinek kész a marketingterve, abban fel sem merül, hogy a szövegírótól kérdezze meg ezt. Vagy azt, mi legyen az üzenet a hirdetésben. Nem kérdezi arra a grafikust, hogy megmondja, milyen stílusú legyen a névjegykártya, vagy mit fejezzen ki a logo.
Hogy lesz-e fogalma erről a szövegírónak? Persze, hiszen a marketing világában él, van valamennyi fogalma erről. Sőt, hülye lenne elfutna ez elől, hiszen pénzt tud kérni érte. Ha okos, akkor azt is megérti, hogy a feladatnak így nincs értelme, a honlap csak a marketingterv kontextusában értelmezhető, ezért azt fogja javasolni, hogy csinál marketingtervet. Vagy inkább "marketigntervet". Ami lesz olyan jó, mint amilyen jó szövegeket én írok: kevés helyesírási hiba és typo, alig néhány értelmetlen mondat és legtöbbször nem túlbonyolított szöveg. Eladni nem nagyon lehet vele, de ott vannak a szavak. A szövegírás bizonyos elemeiről ugyan csak halvány fogalmaim vannak, de egy laikus számára ezt bármikor elleplezem.
Jut eszembe miért pont szövegírót keres erre a feladatra a fenti hozzászólásban az úriember? Grafikussal, Wordpress-szakemberrel is mehetne a kérdés,csak a harmadik elemet kellene kicserélni a megfelelő módon. És azzal sem lenne jó. :)