Marketikum

Házi feladat - marketingtervezéshez

2016. december 26. - Marketikum

Nagyon szeretek beszélgetni vállalkozásba éppen belekezdőkkel vagy vállalkozókkal is vállalkozásukról. Inspiráló beszélgetések ezek, 2-3 óra alatt végig lehet venni a vállalkozás céljait, felépítését, problémáit, ötletelni lehet a hogyan tovább kérdésen.

business_coffee.jpg

Amikor igazán beindulunk, akkor alig lehet lelőni az ötleteket, szinte nem marad idő mindent leírni, rögzíteni az utókornak. Van hogy egy kis béna alapötletből elég gyorsan igen izgalmas jövőkép, elképzelés alakul ki. És én is sokat tanulok ezekből. A vállalkozás vezetésében, gondolkodásmódban, motivációban de még marketingötletekben is van, hogy meglepnek a beszélgetőpartnereim. Néha nem is kérek pénz ezért a tanácsadásért (ha annyit tanultam, vagy ha az induló vállalkozónak azt látom másra fontosabb költenie a pénzét). De a félreértések elkerülése végett: ez nem marketingtervezés.

A marketingtervezésről már egyébként is írtuk, hogy kisvállalkozásnál ez nem egy délután, hanem egy folyamat, ami hosszabb időn keresztül zajlik (a nagyoknál is, de mivel ott készül rendes, vaskos éves terv, ezért ott ez nem ennyire egyértelmű). De az instant tervezésnél, a részletes akciótervnél (vagy megvalósítási terv) is ennél komolyabb azért a dolog.

A tervezés nem ötletelés, hanem egy átgondolt rendszer szerint zajlik, aminek eredménye nem száll el a levegőben, hanem leírt tervek formájában írásban elkészül. A folyamat a következő: célok meghatározása, eszközök kiválasztása, eszközök beillesztése a marketingrendszeredbe. Ezért ha jó tervet akarsz, akkor neked is készülni kell, el kell végezni a házi feladatot a tervezés megkezdése előtt.

A következőket tedd:

  1. Gondold át, mire kell a terv, melyik piacra, melyik termékcsoportra vonatkozzon. A terv mindig egy piacra, egy célcsoportra vonatkozik. Ha a céged több piacon is jelen van, akkor azokra külön kell tervezni. Az egyes piacok másképp viselkednek, másmilyen a verseny és mások lesznek az eszközök is, amik működnek. Hiába ugyanaz a termék, ha a vevők teljesen mások, máshogyan viselkednek, más szempontok alapján döntenek - például egy céges és egy lakossági piac esetén. Ha több eltérő termékcsoport vagy piac van, akkor több terv kell.
    Szedd össze, mit tudsz már a piacról, a vevőidről. Amiről nem tudunk azt nem tudjuk felhasználni - márpedig a piacodat és a vevőidet te ismered a legjobban, nincs az a külsős aki nálad jobban ismerhetné - vagy ha igen, akkor bajban vagy. :)
  2. Határozz meg célokat. Mit szeretnél elérni ezen a piacon? Ezt már akár együtt is ki lehet találni, de gondold át hogyan alakul a verseny, mi történt ebben az évben, merre halad a piac - ezeket kell figyelembe venni, ha reális célokat akarunk. A célokhoz rögtön kellenek a mutatók és a mérőeszközök is (KPI) - vagyis hogy hogyan lehet nyomon követni a célok alakulását, honnan tudod, hogy sikeres voltál-e.
  3. Gyűjtsd össze az adatokat! Érdemes például kiszámolni a vevőértéket, azt hogy mennyibe kerül egy újabb termék eladása és az értékesítés maga. Fontos kiindulópont, hogy mennyit költhetsz a marketingre, de a pénzügyi oldalt se hasraütés-szerűen állítsd be. Az előző időszak számai viszont sokat segítenek. Néha a költség-oldalon is lehet eredményt elérni, vagy észrevenni, hogy az új vevők vagy a régiek lehetnek a növekedés kulcsai.
  4. Vizsgáld meg a vállalkozásod: ki vesz/vehet részt a folyamatokban? A tervet feladatokra, folyamatokra kell bontani, meg kell mondani, ki hajtja végre. Ha nincs belső erőforrás, vagy nem hatékony, akkor mindenképpen be kell vonni valakit. A kollégák feladatait nem lehet csak úgy gondolkodás nélkül megnövelni, az ugyanis a hatékonyság rovására megy majd. A terv végeredménye határidőket, felelősöket kell tartalmazzon. (Van, hogy a Facebook kezelését vagy a blogot meg tudja csinálni egy kolléga, de nem gyakori. Eddig ennyire ráértek? Vagy ez valaminek a rovására fog menni? Az se jó, ha az eddigi 8 helyett mostantól 10 órát dolgozik ugyanannyiért...:)

 

Szóval készülj fel. Sőt: oszd meg velünk is ezeket előre, hogy mi is felkészülhessünk. Persze, hogy vérprofik vagyunk, meg iszonyat okosak, de ettől még át kell néznünk nekünk is az adatokat, megismerni a piacot, átgondolni a lehetőségeket. A tanácsadó is készül a cégre, ha nem egy iszonyat általános, egykaptafa tanácsot akar adni. Ha a rohanásban, a sok munka miatt ez elmarad, akkor azt érezni fogod a tervezés közben - és látni fogod, hogy több időbe telik a terv véglegesítése.

Szóval előbb a házi feladat, aztán lehet jelentkezni!

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr3112072339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása