Marketikum

Agassi és Norbi - Mire jó egy híres ember?

2014. szeptember 12. - Marketikum

Norbi, Réka és André - csupa szép és híres ember, már attól is érdekes a cikk, hogy róluk szól. :)

Nem olvasok bulvárt (na jó, nem többet, mint amennyit feltétlenül muszáj), így legtöbbször marketinges oldalakon futok bele híres emberekbe. Mint most is, Norbi elindult Európába (és a tőzsdére) és az Update márka arcának az amerikai teniszezőt, a múlt évtized bajnokát találta ki. Kicsit olyan érzésem van, mint Figo és az ásványvíz idején volt: örülök én, hogy ilyen hírességek (még ha csúcsidőszakuk lecsengése után is) színesítik a magyar marketing világát - de el is szomorít, hogy láthatóan nem értik, mi a hírességek szerepe a marketingben.

agassi2.jpg

(forrás: Index)

Vizsgáljuk meg ezt egy kicsit.

A híres ember ráirányítja a figyelmet a márkára. Ez jó. Általában. Amikor róla beszélnek, akkor szóba kerül a márka, és azt tartja (az amúgy erősen vitatható) mondás, hogy mindegy mit mondanak, ha rólad beszélnek. Azoknak a márkáknak, akik abban a fázisban állnak, hogy a többség még azt kérdezgeti, hogy "az meg mi?", ott komoly érték lehet, ha egyáltalán bekerül a beszélgetésfolyamba, megjelenik.
Ezt a hatást akár a kisvállalkozások is kihasználhatják: ha például arról ír az újság, hogy a helyi kosárlabdacsapat amerikai ászát az új étteremben látták, az nyilván komoly hírérték azoknak, akik nem is tudták, hogy van itt egy ilyen étterem. Azonban ha semmi mást nem mondanak, csak megjelenik a márka - az egy ismert márka esetében nem igazán érdekes. Akkor sem váltódik ki ez a hatás, ha érdektelen a termék (vagy a szolgáltatás): a híresség megjelenése csak akkor nyomja meg a márka ismertségét, ha a termék is szóba kerül. Ennyiből szkeptikus vagyok: Agassi Pozsonyban az lehet hír, de hogy Agassi Pozsonyban Update csokit eszik nem. Ilyenkor marketingeseményt kell szervezni (sajtótájékoztató a minimum), amikor a márka az esemény miatt kapcsolódik a hírességhez.
Ezt viszont már másként ítélik meg a fogyasztók: a spontán(nak látszó) termékhasználat érdekes, a híresség reklámoz valamit nem: ha nekem fizetnének egy rakás pénzt én is ennék Update pizzát, gondolhatja a vásárló (vagyis oda a hitelesség).

És ezzel el is jutottunk a híresség használatának másik indokához. Sokkal gyakoribb, ha nem az ismertség növelésére akarják használni a hírességeket, hanem az lebeg célként a marketinges szeme előtt, hogy a hírességet ismerők majd követik, utánozzák a hírességet. A celebet szeretik - tehát a márkát is szeretni fogják. A kérdés csak az, hogy mennyire hiteles? Amint az előbb mondtam, ha nyilvánvaló a marketinges megjelenés, az csökkenti a hitelességet. Van az a pénz, amiért korpás a hajam. Sokkal jobb, ha a híresség használója a márkának, egy közülünk. Hiszen ha jó sportoló vagy híres modell, akkor olyan területeken is követik a rajongók, amihez valójában semmi köze, semmivel sem ért hozzá jobban, mint mi. De ez csak a rajongókra igaz, ezt ne felejtsük el. Attól, hogy ismerünk valakit, még nem hiszünk benne feltétlenül! Szóval ezt is ésszel kell csinálni.

Érdemes egy étteremnek a helyi focicsapat játékosait ingyen etetni? Előbb tegyük fel a kérdést: ismerik őket egyáltalán? És nem amikor mezben szaladgálnak, hanem amikor mondjuk farmerben esznek. Kedvelik őket? Milyen a megítélésük? Ügyes gyerek, csak végtelenül buta? Ne ő legyen a márkád arca. (Ilyenkor a támogatást kell eladni, nem a személyeket.) A helyi ikon lehet értékes vevő, húzhatja a márkát, de ez egyáltalán nem automatikus.

És persze nem elég a szolgáltatást nyújtani, hanem fel is kell venni a kommunikációba. Okosan bemutatni úgy lehet, hogy a termékről szóló információt kiegészítjük a híres ember értékével. Gyorsabban gyógyulnak tőle a sportolók - mondja az egészségügyi szolgáltatást nyújtó cég - éppen ezért a tatai edzőtáborba is tettünk egy készüléket. Hogy ez hol jelenik meg a honlapon? Egyelőre sehol, mert megvárjuk, hanyadikat lesznek, ha leszerepelnek, akkor az nem értékes a számunkra. Pedig dehogynem. És nem is a sportolót kellene szerepeltetni, hanem az orvost: minden válogatott sportoló mellett van egy orvos, ha ő ezt jónak gondolja, az többet ér, mint maga a sportoló. A név viszi a hírt (XY orvosa mondta), a pozíció (orvos) meg adja a szakértelmet. Ha ez megvan, akkor úgy is sokat adhat, ha nem nyer a sportoló. Nem ezen múlt: ő tényleg gyorsabban regenerálódott.

Van még, amikor a celeb a reklámban szerepel, nem használó. Ebben is vannak még izgalmas kérdések. Mit csináljon a híres ember a reklámban? Színészkedjen? Beszéljen a termékről? Azt amiben sztár lett (a sportolóknál még csak oké, de mit csinál egy valóságsó szereplője?)? Ezekben az esetekben a probléma az szokott lenni, ha nincs kapcsolat a márka és a híresség között. Egy autóversenyző motorolajat, egy szépségkirálynő szoláriumot - természetesen! Na de egy teniszező pizzát? Egy focista ásványvizet? Egy énekes egy közértet?

A helyi celebek jók a helyi célcsoport megszólítására - de ne felejtsük el, hogy sok köztük, akik csak egy rétegnek izgalmasak. Ha csak a fiatalokat, sportszeretőket stb akarjuk megszólítani, nem rossz - de általában nem csak őket akarjuk. Értékes fogyasztók ők (vevőérték!), de hogy mennyit szabad fizetni nekik a kommunikációban való részvételért ez megkérdőjelezhető. Én nem hoznék kiöregedett teniszezőt a márkámhoz azt hiszem.

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr46691375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BelAmi 2014.09.12. 21:10:47

@megatoner.hu: Hello Norbi! Látom, résen vagy.

megatoner.hu · http://megatoner.hu 2014.09.12. 21:56:54

nem vagyok Norbi, de annyit látok, hogy nem Agassit hozták ide a balkánra, hanem az Update1-et viszik oda, ahol Agassi a küzdés és az alázat mintaképe.

Te a magyar szemszöget vizsgáltad, meg hogy mi volt Figoval szintén itthon - abszolút nem releváns.

Roan 2014.09.13. 10:03:02

@megatoner.hu: Félig egyetértek, félig nem. Nem hinném, hogy Agassinak jelentősen más megítélése lenne Magyarországon, mint mondjuk Németországban. (Miért, Mo-n Agassi nem a küzdés és az alázat mintaképe? Ha nem, akkor mié?) Ugyanakkor, tőlünk nyugatabbra az Update egy ismeretlen márka, így a posztban is említett effektus - a figyelem irányítása - működik. Az, hogy mennyire tudják jól kihasználni Agasssit a márka céljaira a ráköltött összeghez képest - na, az már egy külön kérdés.

GöTi 2014.09.13. 10:51:31

Témát javasolnék:
Az egy dolog, hogy miután visszamenőleges törvénykezéssel elvették a nyugdíjamat, azután pénzügyekben a magyar államnak semmit nem hiszek el, de marketing szempontból mi a véleményetek a következő reklámról:
ad.adverticum.net/banners/2922976/MNB6_970x800_v2.jpg ?

Ezt a képet mostanában a neten naponta többször is az arcomba tolják.
A csapokkal szerelt acéltartályokból hol veszi ki a jóképű öregúr lopóval a vinkót?

Ha már a reklámkép is hazudik...

samot 2014.09.13. 11:31:16

Törökorszàg,Szerbia,az Update1-nek!?Norbi te huzatot kaptàl.Menj orvoshoz,de ezt màr ezelött 5 évvel kitalàltàk nyugaton,csak az a különbség,hogy ott még idöben el is felejtették!Norbi ennek jàrörözés lesz a vége!:)

dr Smittpálelnökúr 2014.09.13. 11:33:46

Tök röhejes, amikor a kampány kapcsán valami negatív vélemény jelenik meg, akár marketing, akár pénzügyi szempontból, a rajongók rögtön megjelennek és testükkel vèdik a rajongásuk tárgyait.

Pedig a termékről egy negatív szó sem hangzik el.

BelAmi 2014.09.13. 12:47:42

@dr Smittpálelnökúr: Ezek a "rajongók" - az arrogáns, kioktató stílusból ítélve - többnyire ugyanazt a személyt takarják: Schóbert Norbit.

megatoner.hu · http://megatoner.hu 2014.09.13. 13:37:40

szerintem meg fordítva van: amint lép valaki valamit, ami sikeres lehet, jön a nyavajgás, hogy hátha beszopja..

sajnálom ha nem bírjátok a kritikát.

ez a termék külföldön nem Norbikaja lesz, hanem az amerika Agassi kajája, amitől lefogysz. Működni fog. Itthon is megveszik a George Clooney féle espresso gépet a háziasszonyok és fingjuk sincs róla, hogy amúgy - mittudomén - kínai a gép. Meg le se szarják.

Az meg, hogy hogyan és mire használják majd Agassit, azt nehogy már véleményezzük, mikor még senki nem tudja..

ha már arról cikkezünk, hogy a celebválasztás nem volt jó, akkor legalább indokolni kéne.

szerintem jó volt. mi lesz ha durván bejön Norbinak? :D megszűnik a blog? :D

na további jó nyavalygást.

laji 2014.09.13. 13:46:19

Agassi a kuzdes es az alazat mintakepe??? Bennem a klisegyilkos, farmer rovidnadragos, hisztis fenegyerek jut rola eszembe, aki, miutan levette a parokajat, visszavett az arcbol; mindez nemi zsenialitassal vegyitve, mert teniszezni azert tudott... Ivan Lendl volt az alazat es a kuzdes mintakepe akkoriban.
Norbinak annyiban igaza van, hogy a tipikus panelproli, aki eszi az ilyen termekeket, annak mindegy, csak hires valami legyen; tehat olyan, ami neki fogyasztonak hianyzik az eletebol.... (lattam en mar miep-szavazo nyugdijast ujjongani, hogy egy orszagosan hires mszp politikus jott a falusi klubjaba vendegnek)

Marketikum · http://marketikum21.hu/ 2014.09.13. 14:10:31

@megatoner.hu: Indokoltam: szakmailag a figyelemfelkeltés OK, de az azonosulás megkérdőjelezhető, hogy működni fog-e. Nem elég idehozni, bele kell még építeni a kommunikációba. Éppen ezért a befektetés túl kockázatos: sokba kerül ahhoz képest, ami a várható eredmény. A marketing pedig befektetés vagyis ugyanúgy kell értékelni, mint bármi mást.

A blog nem szűnik meg attól, ha bejön - de miért is tenné?! Attól, hogy nyersz vagy vesztesz a lottón nem változik sem a nyerési esély, sem a kívülállók véleménye arról, megéri-e lottózni. Norbi nyilván annak fényében fogja értékelni a befektetést, hogy mennyire sikeres, de azt hiszem a kívülállóknak jobb, ha objektívek próbálnak maradni.

2014.09.13. 14:27:23

@megatoner.hu:

Amerikában a reklámarcról már ezt is tudják:

Agassi admits use of crystal meth
American Andre Agassi has admitted in his new autobiography he lied to tennis authorities about his use of crystal methamphetamine to escape a ban.

2014.09.13. 14:38:57

@megatoner.hu:

Nem lesz pénz amerikában, nyugat-európában reklámra: 840 millió garantáltan cégbe rakva és 500 milliót kap ebből Agassi a becslések szerint. 300 millió reklámpénz elosztva ennyi országra? Az üzleti utazások elviszik a felét! Agassi főként a tőzsdére lépésért volt itt. 1 milliárd marad zsebben, ha ez bejön.

A lépések így néznek ki kívülről és szubjektíven:

1) Cégek beléptetése reklámozzanak Norbi arcával. Kezdődött a cerbonával ahol ez sikeres volt. A költségek nagyok, amikor nem térül meg a cég menekül és jön egy másik.

2) Nincs elég pénz! Szedjünk le milliókra kockázat nélkül kisembereket a boltnyitás lehetőségével (franchise). Boltok közül sok csődbe megy, sok nem. Átmenetileg van pénz.

3) Megint kevés a pénz! Oligarchák már nem akarják megvenni a boltot, az 10 éve lett volna buli. Adjuk el a bulvár népének a részvényt! Ómolnár Miklós megszervezi.

Az ember benyomása, hogy menekülnek előre. Mindent feltesznek egyetlen lapra.

A siker nem a terjeszkedés. Az már siker, ha lesz elég érdeklődő:
fundman.blog.hu/2014/09/11/valositsuk_meg_norbi_almait

megatoner.hu · http://megatoner.hu 2014.09.13. 17:08:59

@mellébreszéd: grat, ez egy jó és összeszedett cikk, jó infókkal.

@Marketikum: nem indokoltál. azt mondtad, hogy így meg úgy kell majd beépteni, stb. aztán közölted, hogy a celeb et nem jól választották meg. de miért? még azt sem tudjuk, hogy helyesen vagy helytelenül fogják-e felhasználni, még egy lépést nem tettek. akkor? tudsz valamit a célpiacról, hogy miért nem figyelnek Agassira, vagy miért negatív az ember megítélése? van erről valami felmérésed, adatod? mert ha igen, akkor elfelejtetted beleírni a posztba. ha meg nem, akkor marad az indokolatlanság.

Rokkantnyugdíjaspornósztár 2014.09.13. 17:55:26

Valamiért nekem az az érzésem, hogy Agassi csak a részvényértékesítést promotálta itthon. Háziasszonyoktól jól összeszedik a zsét, akik majd norbirészvénnyel maszturbálnak Káposztásmegyeren, közben majd szépen elsikkad a terjeszkedés és szépen le lehet a cégből szívni az összegyűlt tőkét.
Kíváncsi lennék, hogy lesz-e nagybefektető aki ebből vásárolni fog.

Dr_utcai_arcos 2014.09.13. 19:25:46

Aranyos ahogy SNorbi reggelente a D̶a̶n̶u̶s̶b̶i̶u̶s̶o̶n̶ ClassFM-en elmondja, hogy hosszas tárgyalások, saját stábja vizsgálta be, ő is kipróbálta, stb stb. Egyszer sem szólt senki, hogy huh... ennek még a szaga is rossz?? :). A cikk nagyon jó, én is adnék +1 pontot, hogy ő már nem húzónév. Persze, mindenhol említik az alapítványát, meg a karitatív tevékenységét, de -bár elég olvasott embernek tartom magam- én is annyit tudok róla, hogy van neki. (Mert hallottam, hogy valaki erre utalt...). No ÁtlagZsolti meg ÁtlagSzilvia még ennyit se tud, náluk kb a ki megy a dzsungelbe és ki van a .ikk vagy a .ors címlapján a maximum. (És mi lesz akkor amikor majd a konkurencia kezdi el bevizsgálni a termékeket...de addig "egyél batyut" áááááááááááá).
süti beállítások módosítása