Marketikum

Polkorrekt közbeszéd és marketing

2016. augusztus 10. - Marketikum

Amikor ezt írom, éppen megy a vita, hogy sértő-e vajon az a kampány, amit az egyik edzőterem kirakott. A helyi rádió egész nap ezzel foglalkozott, szakértőktől kezdve az utca emberéig mindenkit megszólaltattak, hogy lehet-e ilyesmit csinálni.

Miről is van szó konkrétan? Az edzőterem korábban az alábbi, a viccesnek szánt hirdetéssel jelentkezett:

fat_and_ugly_orig.jpg

ugye a lényeg, hogy jönnek az ufók és a kövéreket viszik el először: mentsd magad! Bár nincs benne direkt negatív állítás, de a bántalmazottakat támogató civil csoport kiállt ellene, mert durva, sértő azokra nézve, akik olyan testalkatúak, könnyen ahhoz vezethet, hogy egyes gyerekek ezen felbátorodva támadnak be, bántanak másokat (hogy van a bullying magyarul?). Ez, a gyerekek viselkedése, értékítéletének formálása volt a fő ellenérv, de megjegyezték, hogy esetleg lesznek emberek, akik rosszul érezhetik magukat emiatt.

Ezek után a konditerem az érzékeny lelkű marketingese lecserélte az óriásplakátot erre (az egyébként bennem erős déja-vu érzést kiváltó) plakátra:

fat_and_ugly.JPG

Ugye: "ha eleged van abból, hogy kövér és ronda vagy - legyél csak ronda". Ugye sokkal jobb lett?

 

Mivel a megszólalók elég sokféleképpen elemezték a dolog társadalmi, pszichés, politikai és még ki tudja milyen aspektusait, azt gondoltam, hogy én a marketinges szempontból válaszolok. Mindenki döntse el maga, mennyire tartja milyennek - addig próbáljuk megnézni, jó-e ez marketinges szemmel?

1. Kétségkívül, azzal hogy botrányt generáltak kellő publicitást kaptak, sokan beszélnek róluk - és vannak akik szerint ez a sikeres marketing. Hatékony a reklám, ugye. Ebben az érvelésben azonban van egy hiba: a marketing célja nem az, hogy minél többen beszéljenek valamiről, hanem az, hogy a vállalkozás céljainak elérését segítse, profit-generáló képességét javítsa. Egy gyors ismertségre vágyó startup esetleg operálhat ilyen eszközökkel, ott a lényeg valóban az, hogy minél több emberhez eljusson, akik eddig nem ismerték. De egy ilyen, régebb óta országos franchise hálózat részeként működő vállalkozásnak aligha erre van szüksége. A helyiek minden bizonnyal ismerték a helyet, így a cél inkább az lehetett, hogy több embert aktiváljanak, motiváljanak arra, hogy gyerünk, iratkozz be!

2. Mondhatjuk, hogy látható a plakáton ez a cél, csak elsőre nem jól sikerült a megfogalmazás. Egy olyan országban ahol nemrég a főváros főpolgármestere állt ki a "beach body" kampányok ellen és politikai téma is lett ez, talán erre számítani is lehetett volna. De a második? Azt mi magyarázza? A botrány nem hiszem, hogy nagyon motiváló tényezővé válna, az üzenet meg elsikkad a körülötte generált médiaviharban. Az első után lehetett volna csendben maradni és nem változtatni a plakáton. Lehetett volna váltani: más stílusra, üzenetre. Még egyszer bepróbálkozni ugyanazzal, rátenni még egy lapáttal hiba.

3. Vannak vállalkozások - ilyen egy konditerem is - amik a jellegüknél fogva erősebben részesei a helyi közösségnek, helyhez kötöttségük miatt jobban ki vannak téve annak, hogy a helyiek (véleményvezetők, politikusok) hogyan állnak hozzá. Ha van konkurencia is, akkor még fontosabb az érintettekkel való kapcsolat. Nem lenne szabad ezt rombolni, márpedig a botrány ezt mindenképp negatívan érinti. Kárenyhítésnek is valószínű ezt javasoltam volna: helyi szinten még erősebben jelen lenni: kommunikálni az iskolákkal, valamilyen programot indítani, meghívni a közösség vezetőit, elmagyarázni a célokat. Ez a suta megoldás hosszú távon akkor is rosszul jöhetne ki, ha a rövid távú célokat segítené (nem, mint láttuk) - márpedig a vállalkozás céljai és a profit, amit fentebb megfogalmaztam, mint a marketing feladata nem rövid távú célok. 

Aki különböző csoportokkal kommunikál könnyen belefuthat ilyenbe. Manapság egy nagyon érzékeny világban élünk, néha túlzásokba is esünk (nem mi, a többiek - de az itteni reakciókból is látszik, hogy van akinek éppen ebből az érzékenységből, túlzott korrektségből van elege) vagy éppen nem vagyunk elég érzékenyek. A baj azonban mérsékelhető - ha a célokkal és az értékeinkkel tisztában vagyunk és helyi szinten az érintettekkel együtt keressük a megoldást.

Hát ezt mondtam - és sikerült elkerülnöm, hogy nyilvánosan állást kelljen foglalnom a kövéreknek van-e igazuk vitában. Szívesen betenném zenei aláfestésnek a Queen-től a Fat Bottom Girs-t, de nem tudom nem lenne-e szentségtörés.

(A képek forrása a BBC cikke: BBC a balhéról)

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr7910115546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FikkFakk 2016.08.10. 19:01:09

Aki kover, az kover. Es a koverseg csunya, nem kivanatos. Ez ilyen egyszeru.

Es a kover emberek nagy resze nem azert kover, mert genetika meg betegseg, hanem mert lusta szarok es csak nassolnak...

pushup 2016.08.10. 19:23:59

az van, hogy a túlsúlyt ledolgozni nehezebb, mint arról pofázni, hogy miért nem fogok lefogyni és erről miért ne beszéljen senki és ne mondja azt, hogy kövérnek lenni nem baj és nem csúnya (de). az emberek meg leggyakrabban elmennek a kisebbik ellenállás felé, így nem fognak lefogyni, csak pampognak, hogy nekik így jó, nem is kövérek, csak erős csontúak, meg azért híztak meg, mert kifúratták a fülüket és eltalálták a fülzsírcsakrát, stb
süti beállítások módosítása