Marketikum

Csalással és lájkokkal a diplomáért

2016. november 04. - Marketikum

Megszakítjuk adásunkat egy gyors poszt erejéig, ugyanis borzasztóan kiakadtam. Történt ugyanis, hogy az egyik pesti egyetemen vizsgamentességet ajánlottak Facebook-lájkgyűjtésért cserébe. Nem valamire kellett lájkokat gyűjteni, csak úgy öncélúan bele a világba. Íme, mutatom:

lajkvadasz.jpg

Egyesek szerint ez rendben van, mások azt mondják, nem nagy ügy, vannak ennél nagyobb problémák is, de mint marketingest ez teljesen felbőszített. Azokkal (remélem a többség) értek egyet, akik ezen kiakadtak. Szóval nem, nem szabad szó nélkül elmenni emellett.

Ha egy orvosi egyetemen használt fehér köpenyek gyűjtésével lehetne megúszni egy vizsgát, mindenki csodálkozna, biztosan nem lenne örömködés, hogy milyen jó fej az oktató. Pedig nem sokkal több köze van a fehér köpenyeknek az orvosláshoz, mint a lájkgyűjtésnek a marketinghez. A marketing soha nem szólt erről és nem is fog. Ez bohóckodás. Sem a marketing céljait, sem az eszközeit, módszereit, semmit nem lehet benne megtalálni - bár külső szemlélőként tényleg olyan, mintha távolról emlékeztetne rá. De nem.

Ezek a fiatalok nem a marketing elveit, elméletét vagy gondolkodásmódját tanulják meg, hanem azt, hogy a marketing egy ostobaság, amit ingyen és erőfeszítés nélkül lehet csinálni, aminek nincs célja, értelme, de jó móka. És ezek a fiatalok ott fognak ülni a cégekben és együtt kell dolgozniuk külső vagy belső marketingesekkel. Akiknek igen nehéz lesz elmagyarázniuk, hogy az nem cél, hogy mindenféle emberek lájk gombot nyomogassanak, attól még a cég nem termeli ki a fizetésüket. És akikről meglesz a véleményük, hogy mennyit ér az a munka, amit végeznek, hiszen nekik ennyit jelent a marketing.

Nem nem azt mondom, hogy a vizsga az egyetlen mód, értelmes alternatívákkal bármilyen vizsga kiváltható, sőt lecserélhető. A Google Online Marketing Challange versenyén továbbjutók, a PITCH döntősei, de akár az Országos Piackutatás verseny résztvevői is jogosan, a teljesítményük miatt érdemelhetik ki a vizsgamentességet, de elég sok minden mást ki lehet találni, ami mögött érdeklődés, elköteleződés és munka áll, ami valóban értékes annyira, hogy kiváltson egy vizsgát - egy TDK-tól egy céges munkáig. Azonban:

  1. ha a vizsgának van értelme, akkor az alternatívának is kell értelme legyen. Értelmetlen bohóckodással viszont nem lehet egy értékes vizsgát sem kiváltani, vagy ha igen, akkor akármivel (pl. pénzzel) is lehetne - vagyis az egész az értelmét veszti
  2. ha eleve értelmetlen az egész, és ezt a tanár felismerte, akkor aljas és bornírt dolog bármit is kérni cserébe, hogy ne kelljen teljesíteni.

 

Az meg, hogy még egy csavar is van a történetben és beleviszi a csalást is, azt kellene mondjam zseniális, ha egy lejáratókampány eleme lenne ez a FB bejegyzés. Milyen dolog az, hogy "kimegyek 10 percre a vizsgáról"? Az nem könnyíti meg a kérdéseket, nem lesznek okosabbak a hallgatók - vagyis ez egyértelmű jelzés, hogy a csalás oké, nem tanulni kell, hanem jegyet szerezni, és ebben partnerek vagyunk. 

A marketing hírneve, szakmaisága mellett az iskoláé is sérül (mennyi idő, mire az első ember megkérdezi egy állásinterjún, hogy: "maguknál lehet ötöst kapni lájkokért?"), és ha már interjú, akkor te szívesen dolgoznál valakivel, akinek annyi a szakmai tudása, hogy bohóckodott valamit, aminek semmi köze semmihez?

Szóval nem, nem lehet elmenni szó nélkül amellett, amit ez az egész jelent. Ha ez így megy, akkor be kell zárni az egyetemeket, mert ennek nincs értelme. Sok sikert mindenkinek, aki egy olyan egyetemen akar diplomát szerezni, ahol így intézik a dolgokat! Remélem minden más tanszéken ez a szemlélet.

(És igen, sok baj van a felsőoktatással, a gyakorlatiasságától kezdve az átadott kompetenciákig, a bejövő hallgatók képességétől a végzettek attitűdjéig - de ez most nem erről szól. Nem hiszem, hogy cél kellene legyen az egész porig rombolása.)

 

UPDATE (nov.6.): Megvan az 50000 like. Reagált az egyetem is. Azt írják: "Minden vállalat és vállalkozó pontosan tudja, hogy a közösségi médiában széles tömegeket érintő, aktivitásra ösztönző tartalmat előállítani, azt a megfelelő időben megosztani, és a terjedést támogatni nem könnyű feladat."
Hát igen. Minden vállalkozó tudja. Csak sajnos ezek a diákok, ez alapján pont nem. Éppen ezt hiányoltuk. Ha a feladat gyakorlati lenne (mondjuk fel kellene építeni egy oldalt, x követővel, vagy folyamatosan posztolni és elemezni mi történt, esetleg A/B tesztelni a közösségi médiában), akkor jó lehetne. Lehetőségek lettek volna. Ez viszont, így, nem alkalmas arra, hogy "aktivitásra ösztönző tartalmakat állítsanak elő" (most komolyan, vidd el ezt a képet egy vállalkozóhoz és mondd neki, hogy ezt tudom, vegyél fel marketingesnek... - szerinted?).
Az időben megosztás, de még a támogatás sem igazán tanulható - és nem is része a feladatnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr6411931269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.11.04. 23:27:06

Én elvből utálom a marketingeseket, mert az a dolguk, hogy a szart jó drágán eladják és még meg is magyarázzák, hogy az tképp jó.
Viszont... feltételezem, korombeli lehetsz, nem látod a fészbúk jellegű oldalak jelentőségét a mai világban.
Ez az egész érzésem szerint nem igazán a lájkok mennyiségéről szól, inkább egyfajta SEO/vírus marketing gyakorlat.
Keress rá a lepkefing... ja nem... izé... pillangószív kifejezésre. Ez is valami hasonló dolognak tűnik.

Dinkainka 2016.11.05. 19:51:25

Szerintem a tanárt minősíti ez a lájk gyűjtés: Szarik az egészre!

Ala-ud-din (Servicio de Inteligencia) 2016.11.05. 20:01:39

@Hóhér az utolsó barátod: Nem. A marketing célja egyáltalán nem az, hogy eladjon neked valami gagyit minél drágábban. Ha a reklámokra gondoltál, akkor az a marketingnek csak egy kis része, amit a szakma marketing kommunikáció néven ismer. A marketing u.i. négy nagy területet foglal magában, amit a négy "P" kifejezés jelöl. A négy "P" a Product, Price, Placement és Promotion. Ez utóbbinak, azaz a Promítionnak egy része a reklám.

Hörömpő cirkusz világszám 2016.11.05. 20:10:05

Ha ezek a hallgatók pénzügy-számvitelesek, akkor a marketing egy féléves tölteléktárgy, amin csak túl akar jutni az ember. Az oktató szarik az egészre, a hallgató meg túlélésre játszik.

Ala-ud-din (Servicio de Inteligencia) 2016.11.05. 20:10:52

@Dinkainka: gyenge és rossz tanárok mindenütt vannak. Én sose jártam a bgf-re, de az én marketing tanárom sem volt jó.

Ala-ud-din (Servicio de Inteligencia) 2016.11.05. 20:14:20

@Hörömpő cirkusz világszám: ráadásul a pénzügyes hallgatóknak elég ha tudják, hogy mi is a marketing. Úgy címszavakban.

kalbász 2016.11.05. 21:03:52

A merketing egy köcsögség. A tudat gyarmatosítása és kondicionálása.
Bizony a marketing egy szemét dolog egy csalás és azok látják ezt jól és azok igazán jók benne akik ezzel tisztában vannak.

Gábriel Ádám · http://startupmustra.blog.hu/ 2016.11.05. 21:28:13

Szerintem az elgondolás még akár jó lehetne (motiválja a diákokat a kreatív gondolkodásra a cél érdekében, és közben gyakorlati tudástis akar adni nekik), de tény, hogy ez ebben a formába félresülhet.
Egy darab kép alapján pedig vicces, hogy egyből el kell ítélni a tanárt, a diákokat és az egész egyetemet. De hát ez jó magyar szokás, leszarjuk a körülményeket és a csőlátásunkkal a rendelkezésünkre álló minimális információra alapozva hajtogatjuk a saját véleményünket. :)

Marketikum · http://marketikum21.hu/ 2016.11.06. 06:35:37

@Gábriel Ádám: Nem ítéltem el csak a módszert, a vizsgamentes lehetőséget. Ugyanakkor ki kell hangsúlyozni a hatását. Te is azt mondod: ez szokás, hogy egy információból következtetést vonunk le, és ezt bizony a fogyasztói magatartás vizsgálatai alátámasztják. Vagyis ez is a markerting része: csinálsz valamit, amire érkeznek a reakciók. Ezt érdemes lett volna átgondolni előtte.
Az elgondolás lehetne jó, ha marketing, ha teljesítmény állna mögötte. De itt sincs koncepció, csak egy ötlet, ami most félresikerült.

Marketikum · http://marketikum21.hu/ 2016.11.06. 06:39:49

@Hörömpő cirkusz világszám: Igen, nem a fő szakjuk a marketing - vagyis ennyit fognak tudni róla, amit ebben a félévben megtanultak. Ezzel a tudással fogják megítélni a kollégáikat, partnereiket, elképzelve, hogy azok mit csinálnak. Netán ezzel fogják eldönteni, ha abban a pozícióban lesznek, mire adnak pénzt és mire nem.
És igen, pont az a baj, hogy "az oktató szarik az egészre, a hallgató meg túlélésre játszik". Ezt a tárgyat pont lehetne érdekesen, gyakorlatorientáltan tanítani. Nem az a baj elsősorban (persze az is), hogy ez nem sikerült, hanem az, hogy meg sem próbálták, inkább ez a beleszarást tényleg sugalló megoldás jött létre.

Marketikum · http://marketikum21.hu/ 2016.11.06. 06:47:21

@Hóhér az utolsó barátod: @kalbász:
A marketing arról szól, hogy hatékonyan megismertesse a fogyasztókkal a terméket, szépen "felöltöztesse", bemutassa az előnyeit, a vásárlást ösztönözze. Esetleg a termékfejlesztés során a termék is a fogyasztó igényeinek megfelelő legyen. Nincs benne sem hazugság, sem agymosás.
A termékek pedig azok, amiket a vállalkozások előállítanak, a pék kiflije, a kávézó kávéi, a nyelviskola oktatása, az ingatlanos lakásai, csavarok és alkatrészek más vállalkozásoknak, kertkapuk, mobilapplikációk, pénzügyi tanácsok, számlázószoftverek, webáruházak, kölcsönautók, miegymás. Az árába csak jobb esetben van beleszólásunk, ha sikerült a tulajdonost meggyőzni, hogy az is fontos és nem kizárólag pénzügyi tényező. Ilyenkor megpróbáljuk megtalálni azt a konstrukciót, ami a legjobb a tulajdonosnak - vagyis a legtöbb esetben a legtöbb vevőt vonzza. Vagyis jó a vevőknek. Ennyi. Néha le kell beszélni a vállalkozót arról, hogy féláron adja a cuccot, máskor rá kell beszélni, hogy adjon kedvezményt. Nem kell mögé se boszorkánykonyhát, se gonosz konspirációt látni.

Marketikum · http://marketikum21.hu/ 2016.11.06. 06:51:17

@Hóhér az utolsó barátod: Sajnos nincs benne se SEO sem más marketinges tudást adó elem. Nem jól van kitalálva a feladat. Ilyen vállalkozási probléma nem létezik. Felépíteni egy oldalt, valahány követővel: ez lehetett volna olyan, ami ad marketinges ismeretet is, igen. Kiírni, követni és összevetni posztokat, A/B teszteket csinálni: még a tudományos munka is marketinges lett volna.
De mit tudnak most ők? Legfeljebb a hozzászólókról lehet valamelyes tudásuk, de még az sem volt a feladatban, hogy azt kezelni kell.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.11.06. 07:46:20

@Marketikum: valami mégis van benne, mert lépten, nyomon ezzel foglalkozó posztokat látok.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.11.06. 07:49:44

@Marketikum: "szépen felöltöztesse" = a potenciális vevő pofájába hazudjon. És ugye ezt lehet tapasztalni minden nap, valahányszor meglátsz/meghallasz egy reklámot.
Sajnos volt szerencsém belülről is látni, hogy működik a marketing gépezet. :(

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.11.06. 07:55:50

@Marketikum: mielőtt valaki félreértené a dolgot, egy szóval sem mondtam, hogy a marketinges dolga az ár meghatározása. Ne is szóljon bele, arra vannak megfelelő gazdasági szakemberek (legalábbis voltak, amikor ilyesmit tanítottak nekem). Pusztán arról van szó, hogy a marketinges feladata elhitetni a vevőkkel, hogy megéri megvenni az adott hulladékot.
Legalábbis egyéb célt nem sikerült felfedeznem a marketing munkájában.

Ala-ud-din (Servicio de Inteligencia) 2016.11.06. 09:52:27

@Marketikum: "A marketing arról szól, hogy hatékonyan megismertesse a fogyasztókkal a terméket, szépen "felöltöztesse", bemutassa az előnyeit, a vásárlást ösztönözze." Nem. Még ez sem pontos. Amit itt felsoroltál, azt úgy hívják, hogy marketing kommunikáció, azaz reklám. A marketing ennél sokkal de sokkal több, ahogy már írtam, az a négy "P", azaz product, price, placement és promotion. Az utóbbinak, a promotionnak egy része a reklám. De csak egy része. A marketingnek ezen kívül köze van a termékhez, a piac szegmentáláshoz, a termék pozicionálásához, a célcsoport meghatározásához, a makro és mikroökonómiai elemzéshez, a SWOT mátrixhoz, a marketing stratégia kialakításához, a taktika meghatározásához ( a stratégia ismeretében, mert a kettő nem ugyanaz), stb. stb. A teljesség igénye nélkül. Ahhoz, hogy az 50 ezer like-ot megkapják, ezeket kellett volna felmérni, végig gondolni és megoldani. Ez az ami elmaradt. De miután a pénzügyi és számviteli kar diákjairól van szó, ezért tulajdonképpen nem is kell érteniük a marketinghez, elég ha tudják, hogy kb. milyen tevékenységre adnak ki pénzt, mikor a marketing költségvetést elébük teszik. Ahhoz pedig ennyi tudás is elég.

Ala-ud-din (Servicio de Inteligencia) 2016.11.06. 09:56:34

@Hóhér az utolsó barátod: Neked is szól. Amit kifogásolsz, az nem marketing, hanem reklám. A kettő nem ugyanaz. Attól persze még ebből (azaz a reklámból) is lehet jó és rossz. Én a reklámok zömét ha hallom vagy látom is, automatikusan eleresztem a fülem mellett. Ugyanis nem kötelező meghallgatni, megfogadni vagy felülni neki pedig végképp nem. Az elmúlt 2 évtizedben nem emlékszem olyan termékre amit reklám hatására vettem volna meg. De ettől még lehet tisztességes, és jó reklámot is csinálni, csak ez a kevésbé gyakori az utóbbi időben. Sajnos.

Ala-ud-din (Servicio de Inteligencia) 2016.11.06. 09:59:37

@Marketikum: "A termékek pedig azok, amiket a vállalkozások előállítanak, a pék kiflije, a kávézó kávéi, a nyelviskola oktatása, az ingatlanos lakásai, csavarok és alkatrészek más vállalkozásoknak, kertkapuk, mobilapplikációk, pénzügyi tanácsok, számlázószoftverek, webáruházak, kölcsönautók, miegymás. " Ezt hívják gyártás alapú marketingnek, azaz azt próbálom eladni, amit előállítok, vagy eszi a vevő vagy nem, mert tőlem úgysem kap mást. De van egy másik, piac központúbb marketing is, amely azt mondja ki, hogy nézzük meg mi az amit a piac meg szeretne kapni és azt próbáljuk meg előállítani neki.

Marketikum · http://marketikum21.hu/ 2016.11.07. 10:11:18

@Hóhér az utolsó barátod: A szépen felöltöztetni nem jelent mást, mint azt, hogy szépen felöltöztetni. Nem kell hazudni hozzá. van aki ezt teszi, de az nem marketing.
Te hogy mégy egy elsö randira? Mit csinálsz? Szakadt melegítö van rajtad, mert néha ezt fogja látni a partnered és fingasz és böfögsz, hogy lássa az öszinte igazságot? Az, hogy a pozitív oldalát mutatod be valaminek, az nem hazugság. Az meg, hogy mindenki hazudik, az kb. a minden nö kurva, minden pasi szemét kategória.
(Ami az árat illeti: az egyik szakember pont a marketinges, akinek meg kell határoznia.)

Marketikum · http://marketikum21.hu/ 2016.11.07. 10:15:47

@Ala-ud-din (Servicio de Inteligencia): Alapból a marketing tanácsadóként vesz részt a termékfejlesztésben - de igazad van, ez a kétféle megközelítés van. Ez arra volt reakció, hogy "szemetet ad el" - nos minden cég a saját termékét adja el, ezekben a cégekben meg van cégvezetö, könyvelö, valaki, aki a gyártást végzi, raktáros stb. Ha a termék szemét, akkor mindenkinek az, nem csak a marketingesnek. Szóval csak annyit akartam ezzel, hogy a marketinges helye a folyamatban nem kiemelt annyira, hogy ö legyen felelös a tarsadalmi problémáktól a világ összes igazságtalanságáért és bajáért.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.11.07. 10:26:07

@Marketikum: én már kiöregedtem a randizásból. És hát az első néhány randi bizony hazugság. Sajnos amiről beszélsz, az mindig tömény hazugság. Hazugság az is, ha elhiteted a vásárlóval, hogy kell neki valami, amire egyébként nincs szüksége.

Marketikum · http://marketikum21.hu/ 2016.11.08. 09:25:56

@Hóhér az utolsó barátod: Ha el tudod vele hitetni, akkor szüksége van rá. Tudom, hogy ha sokat látod a tévében a fejfájáscsillapító reklámot, akkor megfájdul a fejed, de ez nem általános. Ha azt mondom, most a reptéri fuvar olcsóbb, akkor elmégy a reptérre, holott nem is akartál? Ugye nem. Az emberek nem komplett hülyék, kár annak beállítani. Te mit vettél a reklámok miatt a múlt héten?

Az meg, hogy az elsö randi hazugság - hát embere válogatja. Én magam szoktam elmenni, és nem hazudok. Még azt is elmondom, hogy markertinges vagyok - holott bármikor jöhet egy olyan bigott, marketinget nem ismerö, de utáló vélemény, mint a tiéd. :)

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.11.08. 10:00:27

@Marketikum: a "vizet iszom..."-ra célzol? Attól már nyugtatóért nyúlok. ;)
Ha sokan látják, hogy most 5000Ft-tal olcsóbb egy laptop, akkor érzékelhetően több fogy belőle. Biztosan mindenkinek arra van szüksége hirtelen. Vagy... az említett gyógyszer reklámok. Amikor rábeszélik az embert, hogy szedjen minden szart, mert megelőzHETI a ...t. (... helyére bármi, reklámokban előforduló bajt gondolhatsz)
Csak és csak most akciós áruk... és még sorolhatnám.
Vajon kiknek köszönhető, ha nem a marketing részlegeknek, hogy bár műszaki téren fejlődik a világ, a kütyük évről évre rosszabb minőségűek? Nézz meg egy tíz éve gyártott laptopot (*) és hasonlítsd össze egy ma kapható, azonos kategóriájúval! A maiak hihetetlenül gagyik :(
Vagy ha tudod, milyen volt húsz éve egy vonat/busz/villamos és összehasonlítod a mostanival: igaz, a mostani gyorsabb, légkondival szerelt, épp csak ülni rajtuk k. kényelmetlen, állva utazni még rosszabb stb.

* = fél évig kerestem laptopot, mire feladtam. Egyszerűen nincs olyan, amit elfogadhatónak tartanék. :(

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.11.08. 10:01:48

@Marketikum: első randi... te mész el, de eladni próbálod magad, nem adni.

errrrrrrrrr 2016.11.08. 21:00:29

micsoda gumicsont. egy tanar es a diakok akcioja miatt temetni az oktatast, meggyalazva erezni a marketinget es a marketingeseket... az ugyfelnek visszaadni, versenytarsat gvh-nal feldobni, araknak alavagni, multibol az ugynoksegen keresztul lovet kivenni... ja, te es ti ilyet nyilvan sosem, mi?

Marketikum · http://marketikum21.hu/ 2016.11.09. 10:08:11

@errrrrrrrrr: Nem, mi ilyet sosem. Jó, mondjuk nem kunszt, kiscégeknek (KKV) dolgozva nem elkövetni a multikra jellemzö dolgokat, de elég sokan vannak, akik multiknál sem teszik meg. Szar világ lehet, amiben élsz, ha csak ezt látod belöle. De akkor azt is tudnod kell, hogy ez nem marketinges jelenség. Szóval ne keverd ide, kár lenne ebbe belemenni.

Ami a témát illeti: nem temettem az oktatást. Egy rossz gyakorlatról írtam, kritikusan.

errrrrrrrrr 2016.11.09. 21:03:48

@Marketikum: szar biza' es man az oktatasban sem bizhat az ember. tragedia
süti beállítások módosítása