Megszakítjuk adásunkat egy gyors poszt erejéig, ugyanis borzasztóan kiakadtam. Történt ugyanis, hogy az egyik pesti egyetemen vizsgamentességet ajánlottak Facebook-lájkgyűjtésért cserébe. Nem valamire kellett lájkokat gyűjteni, csak úgy öncélúan bele a világba. Íme, mutatom:
Egyesek szerint ez rendben van, mások azt mondják, nem nagy ügy, vannak ennél nagyobb problémák is, de mint marketingest ez teljesen felbőszített. Azokkal (remélem a többség) értek egyet, akik ezen kiakadtak. Szóval nem, nem szabad szó nélkül elmenni emellett.
Ha egy orvosi egyetemen használt fehér köpenyek gyűjtésével lehetne megúszni egy vizsgát, mindenki csodálkozna, biztosan nem lenne örömködés, hogy milyen jó fej az oktató. Pedig nem sokkal több köze van a fehér köpenyeknek az orvosláshoz, mint a lájkgyűjtésnek a marketinghez. A marketing soha nem szólt erről és nem is fog. Ez bohóckodás. Sem a marketing céljait, sem az eszközeit, módszereit, semmit nem lehet benne megtalálni - bár külső szemlélőként tényleg olyan, mintha távolról emlékeztetne rá. De nem.
Ezek a fiatalok nem a marketing elveit, elméletét vagy gondolkodásmódját tanulják meg, hanem azt, hogy a marketing egy ostobaság, amit ingyen és erőfeszítés nélkül lehet csinálni, aminek nincs célja, értelme, de jó móka. És ezek a fiatalok ott fognak ülni a cégekben és együtt kell dolgozniuk külső vagy belső marketingesekkel. Akiknek igen nehéz lesz elmagyarázniuk, hogy az nem cél, hogy mindenféle emberek lájk gombot nyomogassanak, attól még a cég nem termeli ki a fizetésüket. És akikről meglesz a véleményük, hogy mennyit ér az a munka, amit végeznek, hiszen nekik ennyit jelent a marketing.
Nem nem azt mondom, hogy a vizsga az egyetlen mód, értelmes alternatívákkal bármilyen vizsga kiváltható, sőt lecserélhető. A Google Online Marketing Challange versenyén továbbjutók, a PITCH döntősei, de akár az Országos Piackutatás verseny résztvevői is jogosan, a teljesítményük miatt érdemelhetik ki a vizsgamentességet, de elég sok minden mást ki lehet találni, ami mögött érdeklődés, elköteleződés és munka áll, ami valóban értékes annyira, hogy kiváltson egy vizsgát - egy TDK-tól egy céges munkáig. Azonban:
- ha a vizsgának van értelme, akkor az alternatívának is kell értelme legyen. Értelmetlen bohóckodással viszont nem lehet egy értékes vizsgát sem kiváltani, vagy ha igen, akkor akármivel (pl. pénzzel) is lehetne - vagyis az egész az értelmét veszti
- ha eleve értelmetlen az egész, és ezt a tanár felismerte, akkor aljas és bornírt dolog bármit is kérni cserébe, hogy ne kelljen teljesíteni.
Az meg, hogy még egy csavar is van a történetben és beleviszi a csalást is, azt kellene mondjam zseniális, ha egy lejáratókampány eleme lenne ez a FB bejegyzés. Milyen dolog az, hogy "kimegyek 10 percre a vizsgáról"? Az nem könnyíti meg a kérdéseket, nem lesznek okosabbak a hallgatók - vagyis ez egyértelmű jelzés, hogy a csalás oké, nem tanulni kell, hanem jegyet szerezni, és ebben partnerek vagyunk.
A marketing hírneve, szakmaisága mellett az iskoláé is sérül (mennyi idő, mire az első ember megkérdezi egy állásinterjún, hogy: "maguknál lehet ötöst kapni lájkokért?"), és ha már interjú, akkor te szívesen dolgoznál valakivel, akinek annyi a szakmai tudása, hogy bohóckodott valamit, aminek semmi köze semmihez?
Szóval nem, nem lehet elmenni szó nélkül amellett, amit ez az egész jelent. Ha ez így megy, akkor be kell zárni az egyetemeket, mert ennek nincs értelme. Sok sikert mindenkinek, aki egy olyan egyetemen akar diplomát szerezni, ahol így intézik a dolgokat! Remélem minden más tanszéken ez a szemlélet.
(És igen, sok baj van a felsőoktatással, a gyakorlatiasságától kezdve az átadott kompetenciákig, a bejövő hallgatók képességétől a végzettek attitűdjéig - de ez most nem erről szól. Nem hiszem, hogy cél kellene legyen az egész porig rombolása.)
UPDATE (nov.6.): Megvan az 50000 like. Reagált az egyetem is. Azt írják: "Minden vállalat és vállalkozó pontosan tudja, hogy a közösségi médiában széles tömegeket érintő, aktivitásra ösztönző tartalmat előállítani, azt a megfelelő időben megosztani, és a terjedést támogatni nem könnyű feladat."
Hát igen. Minden vállalkozó tudja. Csak sajnos ezek a diákok, ez alapján pont nem. Éppen ezt hiányoltuk. Ha a feladat gyakorlati lenne (mondjuk fel kellene építeni egy oldalt, x követővel, vagy folyamatosan posztolni és elemezni mi történt, esetleg A/B tesztelni a közösségi médiában), akkor jó lehetne. Lehetőségek lettek volna. Ez viszont, így, nem alkalmas arra, hogy "aktivitásra ösztönző tartalmakat állítsanak elő" (most komolyan, vidd el ezt a képet egy vállalkozóhoz és mondd neki, hogy ezt tudom, vegyél fel marketingesnek... - szerinted?).
Az időben megosztás, de még a támogatás sem igazán tanulható - és nem is része a feladatnak.