1. Gondold végig mit kell megjelenítenie a névnek! (Hozzád kapcsolódik az üzlet, vagy a te neved nem szükséges? Milyen értékek és USP kapcsolódnak a márkához? Ki a célcsoport? Mit szeretnél te - megőrizni az alapító nevét, leíró választ adni a "ki vagy" kérdésre stb.). Mennyi kockázatot vagy hajlandó vállalni vele?
2. Találj ki változatokat! Brainstroming vagy kreatív ügynökség - rajtad áll. Nincs garancia ara, hogy a külsős cég jobb elképzelésekkel jön, mint amit te ki tudsz találni. Esetleg kérd a potenciális vásárlók segítségét (ne lepődj meg, ha rosszabb lesz, mint előtte). Az első pontban átgondolt jelentés legyen benne, ha lehet: akkor már a név is beszél helyetted, de az se baj, ha csak jól hangzik vagy neked tetszik.
Ebben a fázisban felejtsd el a névadás összes "szabályát", csak ötletelj. Nincs olyan, hogy kiejthetetlen név (Häagen Dazs), túl hosszú (Batten, Barton, Durstine & Osborn - ez BBDO-ként lehet ismerős), vagy bármi más ami megköti a kezed - ez nem az a fázis (arra majd ráérsz később). Legyen 4-5 név, amiből választani tudsz. Ennyi kell, de ennél több felesleges tapasztalataim szerint.
Ezek ne egy névnek különböző írásmódjai vagy más sorrendű összetételei legyenek, bár az is belefér, ha 1-2 ilyen is van. Ha kell, igyál meg két sört brainstroming előtt (ha a vásárlókat vagy az ügynökséget kérdezed, nem szükséges, persze akkor is lehet).
3. Kutass! - három dolgot minimum meg kell nézned:
3/1. Egyrészt azt, hogy a változatok hogyan jönnek ki a létező márkákkal, legelsősorban az összekeverhetőség a fontos. És elsősorban a saját piacod. Nem biztos, hogy jó, ha a jól ismert márkára asszociál mindenki, amikor a cégnevet mondod.
De sokszor nem szerencsés, ha jelentés-összefüggés van: "Király" mellett ne legyél "Apród".
Zárd ki azokat, amik nem működnek.
3/2. Másrészt a név keltette asszociációkat kell kutatni, ez már mindenképpen primer piackutatás. Inspirál? Lehangol? Mire asszociálnak róla? Nézd meg mit jelent más nyelveken. Nem, az Anu's nem biztos, hogy jó név.
A Vérszomjas Zombiba mások térnek be, mint a Nagymama Konyhájába. Hogy hangzik, ha az értékesítő felhívja az ügyfelet, érthető a telefonban? Vagy ha ki kell írni a névtáblára? Le lehet-e írni, ki lehet-e ejteni. Jól mutat URL-ként? Pen Island - really?!.
Ismét zárd ki azokat, amik megbuktak.
3/3. Harmadrészt vizsgáld meg a neveket a kritériumaid alapján, amit az első pontban felállítottál. Hátha a változatok közül valamelyik kiemelkedő ezen a téren. Ha eddig nem bukott meg, akkor az lesz a nyerő. Ha nincs ilyen, akkor dönts.
Ha még mindig nem tudtál dönteni, akkor kérdezd meg, melyik tetszik a népeknek - de ezzel óvatosan, ne tesztelj így olyat, amit nem szeretnél. A legfontosabb, hogy olyan név legyen, amit szeretsz, ami neked tetszik. Amit gondolkodás nélkül vállalsz egy üzleti reggelin amikor bemutatkozol 20 embernek.
Ne felejts el két dolgot: egyrészt te tudsz dönteni, a te vállalkozásod, márkád - nem kell mástól segítség. Másrészt ha nem rossz a név (ezért kutattál), akkor nem ez a legfontosabb döntés a cég életében: nem ezen múlik a siker elsősorban. Nem kell félni a döntéstől.
4. Védesd le, építsd be a kommunikációba, arculatba, használd. Szokj hozzá, szeresd, tanuld meg, vizsgáld meg hogy lehet félreérteni, kiterjeszteni, rövidíteni, játszani vele. Vedd birtokba.
5. Bízd meg a Marketikum-ot a komolyabb marketingfeladatokkal.