Marketikum

Hogyan adjunk nevet az üzletünknek, márkánknak?

2017. július 09. - Marketikum

1. Gondold végig mit kell megjelenítenie a névnek! (Hozzád kapcsolódik az üzlet, vagy a te neved nem szükséges? Milyen értékek és USP kapcsolódnak a márkához? Ki a célcsoport? Mit szeretnél te - megőrizni az alapító nevét, leíró választ adni a "ki vagy" kérdésre stb.). Mennyi kockázatot vagy hajlandó vállalni vele?

popular_brand_names_jpg_600x600_q96_png.jpg

 

o-haagendazs-facebook.jpg

2. Találj ki változatokat! Brainstroming vagy kreatív ügynökség - rajtad áll. Nincs garancia ara, hogy a külsős cég jobb elképzelésekkel jön, mint amit te ki tudsz találni. Esetleg kérd a potenciális vásárlók segítségét (ne lepődj meg, ha rosszabb lesz, mint előtte). Az első pontban átgondolt jelentés legyen benne, ha lehet: akkor már a név is beszél helyetted, de az se baj, ha csak jól hangzik vagy neked tetszik.

 

7-2-bbdo-audible-advertising-c.jpg

 

 

 

 

 

Ebben a fázisban felejtsd el a névadás összes "szabályát", csak ötletelj. Nincs olyan, hogy kiejthetetlen név (Häagen Dazs), túl hosszú (Batten, Barton, Durstine & Osborn - ez BBDO-ként lehet ismerős), vagy bármi más ami megköti a kezed - ez nem az a fázis (arra majd ráérsz később). Legyen 4-5 név, amiből választani tudsz. Ennyi kell, de ennél több felesleges tapasztalataim szerint.

Ezek ne egy névnek különböző írásmódjai vagy más sorrendű összetételei legyenek, bár az is belefér, ha 1-2 ilyen is van. Ha kell, igyál meg két sört brainstroming előtt (ha a vásárlókat vagy az ügynökséget kérdezed, nem szükséges, persze akkor is lehet).

 

 

 

 

 

 

 

3. Kutass! - három dolgot minimum meg kell nézned:

sqny.jpg

 

 

3/1. Egyrészt azt, hogy a változatok hogyan jönnek ki a létező márkákkal, legelsősorban az összekeverhetőség a fontos. És elsősorban a saját piacod. Nem biztos, hogy jó, ha a jól ismert márkára asszociál mindenki, amikor a cégnevet mondod.
De sokszor nem szerencsés, ha jelentés-összefüggés van: "Király" mellett ne legyél "Apród".

Zárd ki azokat, amik nem működnek.

 

 

handjob.jpg3/2. Másrészt a név keltette asszociációkat kell kutatni, ez már mindenképpen primer piackutatás. Inspirál? Lehangol? Mire asszociálnak róla? Nézd meg mit jelent más nyelveken. Nem, az Anu's nem biztos, hogy jó név.

A Vérszomjas Zombiba mások térnek be, mint a Nagymama Konyhájába. Hogy hangzik, ha az értékesítő felhívja az ügyfelet, érthető a telefonban? Vagy ha ki kell írni a névtáblára? Le lehet-e írni, ki lehet-e ejteni. Jól mutat URL-ként? Pen Island - really?!.

Ismét zárd ki azokat, amik megbuktak.

 

food-names-food-networktrisha.jpg3/3. Harmadrészt vizsgáld meg a neveket a kritériumaid alapján, amit az első pontban felállítottál. Hátha a változatok közül valamelyik kiemelkedő ezen a téren. Ha eddig nem bukott meg, akkor az lesz a nyerő. Ha nincs ilyen, akkor dönts.

Ha még mindig nem tudtál dönteni, akkor kérdezd meg, melyik tetszik a népeknek - de ezzel óvatosan, ne tesztelj így olyat, amit nem szeretnél. A legfontosabb, hogy olyan név legyen, amit szeretsz, ami neked tetszik. Amit gondolkodás nélkül vállalsz egy üzleti reggelin amikor bemutatkozol 20 embernek.

Ne felejts el két dolgot: egyrészt te tudsz dönteni, a te vállalkozásod, márkád - nem kell mástól segítség. Másrészt ha nem rossz a név (ezért kutattál), akkor nem ez a legfontosabb döntés a cég életében: nem ezen múlik a siker elsősorban. Nem kell félni a döntéstől.

 nestle-quik-nesquik1.jpg

 

 

4. Védesd le, építsd be a kommunikációba, arculatba, használd. Szokj hozzá, szeresd, tanuld meg, vizsgáld meg hogy lehet félreérteni, kiterjeszteni, rövidíteni, játszani vele. Vedd birtokba.

header.jpg

5. Bízd meg a Marketikum-ot a komolyabb marketingfeladatokkal.

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr9312651643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása