Marketikum

Soros az anyját is megölte volna - meg fogsz döbbenni, milyen tulajdonság kell ahhoz, hogy sikeres legyél!

2017. május 07. - Marketikum

A képen van 5 ember, akiben egy dolog a közös. A siker titka pedig bár nem mindig tűnik megtalálhatónak, voltaképpen sokkal egyszerűbb, mint hinnénk.
Aki  politizálni jött, kérem távozzon, semmi ilyesmiről nem lesz szó. Ha valaki sikeres akar lenni, nos azt kicsit el kell keserítsem: ez a blogposzt ennek csak egy , ugyan nem jelentéktelen, de egészen aprócska szegmenséről szól, a címadásról.

(DiSCLAIMER: A címért elnézést kérek, talán túl erős lett, és tudom, hogy ostoba cím: azt akartam szemléltetni, hogy nagyon nem mindegy. A poszt ugyanis egy, a Facebookon lévő (KKV Marketing csoport) beszélgetésből nőtte ki magát, ahol elhangzott, hogy a címnek nincs is jelentősége, ezen kicsit berágtam. Nem hiszem, hogy Soros bármi rosszat tett volna, sőt azt sem, hogy lenne bármi értelme Sorosról beszélni itt, egyszerűen ráböktem egy pörgő témára a napokból, ami szélsőséges indulatokat válthat ki, mintegy demonstrálva a mondanivalót.)

mi_a_kozos_1.JPG

 

A cím (és a borítókép) az első találkozás a tartalommal. Ez a legfontosabb tényező a döntésben, hogy klikkelnek-e az emberek (vagy megnézik-e a filmet, elolvassák-e a könyvet). Gondosan kell tehát megválasztani. A címadás előtt nem árt ha tudod:

  1. A cím meghatározza a hozzáállást - Ahogy hozzákezdünk az olvasáshoz az pedig az információ-értékelésünket határozza meg. Próbáld ki a következőt: klikkelj egy olyan oldalra, ami politikai, vallási, ezoterikus - vagy bármi olyan tant hirdet, ami nagyon távol áll tőled. Klikkelj egy láthatóan állatságot tartalmazó cikkre (PL.: Soros megölte az anyját) és próbáld meg követni a saját reakcióidat. Az ember ilyenkor direkt keresi a problémákat, logikátlanságokat, beleköt a legapróbb hibákba is. Vigyázz: a cím kételyt gerjeszt (túl sokat ígér pl.), akkor kétkedve fogják olvasni ("Minden, amire szükséged van a sikerhez? Valóban? De akkor, miért is nincs itt pl., hogy...")
  2. A cím elvárásokat gerjeszt - A szakmai oldalakon ezért érdemes őszinte címet adni. Nem kell kerülni a direkt click-bait címeket (amikre mindenki klikkelni fog, mert olyanra van fogalmazva), hanem őszintének kell lenni, ha azt írod, mi a titok, akkor legyen benne valami titok, ha magyarázatot ígérsz magyarázz, ugyanis a cím által felállított elvárások alapján elégedett vagy elégedetlen az olvasó. Még ha remek tartalmat adsz is, akkor is kicsit becsapva érzi magát, ha az elvárásait nem teljesítetted be. "Remek írás, de..." - lesz a reakció. Ebből látható például, hogy a fenti cím elképesztően rossz. (Még annál is rosszabb, mint most hiszed, lásd a következő pont - írnom is kell majd egy másik posztot erről a témáról, ami klikkbarát címet visel)
  3. A cikk szelektálja a célcsoportot - Nem minden írás szól mindenkinek. Vannak laikus és szakértő vásárlók, olvasott és amatőr érdeklődők, kezdők és haladók - a címmel meghatározhatod, ki klikkeljen. A tanácsok kezdőknek témakör nem fogja érdekelni a magukat szakértőnek tartókat, az újdonságok lehet azt nem, akik azt se tudták, hogy van régi. Kiváló eszköz akkor is, ha nincsenek külön blogok, rovatok - szelektálj!
  4. A címnek önálló élete, jelentése van - sokan nem olvassák el a tartalmat, vagy ha el is olvassák, nem tudják megjegyezni. A címet viszont, ha jól eltalálták, akkor idézgetik. Gondold csak át, hányszor mondták már az ismerőseid: "most láttam a hírekben, hogy..." és ilyenkor általában a cikkek címére utalnak. Bármi is van mögötte, az megmarad, mert legtöbbször olyankor ér el, amikor aktív információgyűjtésben vagyunk, ki akarjuk választani érdekel-e minket (akár az emaileket olvassuk - hírlevél -  egy újságban válogatunk vagy egy blogra klikkeltünk rá). Még a hirdetések fősora is ezért alapvető: önállóan élhet tovább.

 

A cím feladata, hogy azonosítsa a művet (később kulcsszóként használható a keresésben), legyen figyelemfelkeltő, legyen informatív (mondjon valamit a tartalomról, emellett még a szerző a témáról alkotott véleményét is kifejezheti), idézze fel a szöveg hangulatát és biztosítsa a szöveg környezetbe illeszkedését.

Ezért válogatják kínosan és sokáig a műsorok címeit, ezért alakítják a címeket a helyi kultúra vélt és valós igényeihez akár Hollywoodban is. Ezért hangsúlyozzák a szakdolgozat-íróknak is, hogy jól válasszon címet.

nyolcadikutas.jpg

 

Hogyan adjunk király címet? Erre is mindenkinek megvan a saját receptje, de íme néhány tipp:

  1. Ne adj előre címet, a cím kitalálása az utolsó elem - Amikor már minden kész van. Amikor már pontosan tudod mi van benne, kinek szól, mi a véleményed, mit használtál fel.
  2. Legyen egyértelmű a tartalom - A kutatások azt mutatják, jobban klikkelnek azokra a címekre az emberek, amikről biztosak mi van mögötte (képesek kialakítani az elvárásokat). Persze néha jól jöhet egy titokzatos vagy becsapós cím, de a hangsúly a "néha" szón van itt: éppen ezért lehet jó a rési olvasóknak, mert ők tudják, hogy szokatlan. Akár azon az áron is, hogy hosszabb a cím. Ugyanakkor ne legyen túl hosszú: az sem jó (ökölszabály: férj bele a 70 karakterbe).
  3. Reagáljon a célcsoport problémájára - Talán ezzel kellett volna kezdenem, de már annyiszor elmondtam ezt is: ne a te tevékenységedből, termékedből induljon ki a cím, hanem a célcsoport problémájából, ajánljon megoldást. HA érted őket, akkor a cím is ezt tükrözze.

  4. Használd a nyelv eszközeit, hogy "ütős legyen". Hangozzon jól. Találj ki több verziót. Adj hozzá alliterációt, idézetet, akár durva nyelvezetet, káromkodást (Ki ne akarna kibaszott jó értékesítő lenni?)

  5. Keresők! Jó ha keresőbarát: olyan szavakat tartalmaz, amik később a keresést segítik. Nem elég a frappáns. Használni akarod. A vásárlóid később is érdeklődhetnek, hogy volt valami arról, hogy... Külső érdeklődők is megtalálhatják, ezen keresztül meg téged. Ez nem véletlenül utolsó: a keresőszó nem annyira fontos, mint a jó cím, ha valamelyiket be kell áldoznod, nem megy egyszerre.

Nem árthat, ha teszteled. Brainstorm? A cím az a terület, ahol kimondottan jól használható. Sok trükköt találsz online, van amiknek van tudományosan igazolható alapja (a kérdések jól működnek), mások inkább megérzésen alapulnak (hatékony szavak: könnyen, gyorsan, erőfeszítés nélkül stb.). van aki szerint a racionalitás fontos, mások az érzelmekre apellálnának - mindkettő működhet, témafüggőnek sem nevezném. Ez legyen inkább a stílus, amit csak te tudsz hozzáadni. Vicces? Te viccesnek tartod magad? (Mások is?

Lenne még miről kutatni azt hiszem.

blog-post-titles.jpg

 

Végül, ha már idáig eljutottál: írd meg, mi a közös a képen látható emberekben. A helyes megfejtők egy tiszteletpéldányt kapnak a következő könyvemből.

A bejegyzés trackback címe:

https://marketikum.blog.hu/api/trackback/id/tr1012486959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mészáros Balázs 2017.05.07. 20:53:59

A küzdés, az emberismeret és a kitartás legfőképp.
süti beállítások módosítása