Maradva kicsit a marketingeseknek szóló diskurzusnál, most vegyük sorba, miért érdemes szakirodalmat olvasni.
Már a szó definiálása sem egyszerű - mi az a szakirodalom? Alapból lehetne egy olyan megengedő definíciónk, hogy minden olyan írásos mű, amely a marketing, mint tudomány ismereteit terjeszti vagyis szakmai irodalom. Azonban a helyzet mára már nem ennyire egyértelmű: az írott szó a média átalakulásával már sokat vesztett az értékéből: a netes posztoktól a saját kiadású művekig mindent mégsem lehet szakirodalomként aposztrofálni. Vagyis szűkítsük le azokra a munkákra, amik valóban teljesítik a tudományosság kritériumait, amiket a tudományos közösség elfogad tudományos-szakmai munkaként. Ezek közös tulajdonsága a tudományos igényesség és az ellenőrzés, a minőségi kontroll (szakmai lektorálás). Az alapvető könyveken kívül a szakirodalom elsősorban a tudományos kutatások legújabb eredményeit jelenti.
Tehát bár meggyőződésünk, hogy minden a marketinggel foglalkozó mű olvasása fontos és hasznos azoknak, akik a marketinggel dolgoznak, pontosítsuk a fenti kérdést, és beszéljünk arról, miért érdemes tudományos szakirodalmat olvasnod, ha a marketinggel foglalkozol. (Hogy miért nem, azt itt írtuk le.)
A kutatások egyfajta elméleti alapot adnak a marketing mindennapi gyakorlatához: könnyebben megtaláljuk a miérteket, megértjük a dolgok működését, ha ismerjük a szakma alapjait. Ez nagyon fontos: a kutatás lehet, hogy elméleti modellekkel foglalkozik, és a kutatásban általános kontextusban vizsgálódik - de ugyanakkor lehetőséget ad arra, hogy megértsük, mi miért történik. Egy szinttel magasabbra emeli a diskurzust amikor a működés hátterét, okát, tudományos alapját elemzi. Nem utolsó dolog az sem, hogy magabiztosságot ad, ha érted amit csinálsz.
Másrészt a kutatások ötleteket adhatnak, inspirálhatnak, szélesítik a látókörödet. A saját gyakorlatában az ember sok mindent old meg rutinból, néha próbálkozással és közben észre sem veszi, ha beleszürkül a saját világába. A marketing-gondolkodás azonban borzasztóan izgalmas, de egyben nagyon széles, sokrétű is: elképesztően sok mindenhez kellene érteni, hihetetlen sok mindenre kellene rálátni ahhoz, hogy ismerjük. A kutatás ebben segíthet: olyan dolgokat is megmutat, amire magunktól nem gondolnánk, olyan dolgokra is rávilágít, amik fontosak vagy érdekesek lehetnek, de elkerülné a figyelmünket. Szóval bár a nyelvezet sokszor borzalmas és a cikkek unalmasak, mindenképpen érdemes legalább átfutni a tudományos közleményeket.
És nem utolsósorban: együttműködéseket lehet kialakítani, a közös munka alapja lehet a kutatók megismerése. (Ennek fontosságáról itt is beszéltünk). Az egyetemen dolgozó kutatónak is jó, ha a kutatása gyakorlati tapasztalattal társul, hasznosulással kecsegtet - de sokszor a marketingesnek is jó, ha más gondolkodású emberrel beszél, vagy ha megvizsgáltathatja az ötleteit, sejtéseit.
Annak bizonyítására, hogy mennyire érdekes a kutatás, amit a magyar egyetemi marketingoktatók végeznek, szeptember hónapban szemlézni fogom az EMOK 2016. konferencia kiadványát, és bemutatok pár érdekes kutatást az idei évből. Lássuk, ki tudunk-e váltani izgalmas diskurzusokat, tudunk-e generálni érdekes beszélgetéseket.